SEO optimalisatie voor Bing

Je website SEO optimaliseren voor de Bing zoekmachine

De SEO optimalisatie voor Bing is nét wat anders dan die van Google. In dit artikel laat ik je zien hoe je jouw website hoger in Bing kunt laten scoren dankzij zoekmachine optimalisatie.

Bepaal je prioriteit: Google of Bing

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren voor Bing, is het verstandig om eerst goed na te denken over de zoekmachine waarvoor je wilt optimaliseren. 

Een reden om voor Bing te optimaliseren kan zijn, dat wanneer je in Google al op de top posities staat, je dit ook wilt doorvoeren voor Bing. Een andere reden is, dat jouw doelgroep gebruik meer maakt van Bing dan van Google.

Zoekmachine gebruik in percentages

Microsoft Bing VS Google

Volgens de meest recente gegevens van Juli 2023, wordt ruim 83.49% van alle zoekopdrachten wereldwijd bij Google gedaan. Bing is goed voor een gedeelte van 9.19% wereldwijd. 

Dit betekend dus, dat je gemiddeld genomen, bij Google veel meer kans hebt om zichtbaar te worden binnen de zoekresultaten. Andere zoekmachines beschikken over minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten en zijn dus eigenlijk te verwaarlozen.

De verschillende zoekmachines

In anno 2023 zijn er verschillende zoekmachines. De meest populaire zoekmachines zijn:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo
  • Baidu

Baido is een chinese zoekmachine, die zich voornamelijk richt op de chinese markt. Baido is verantwoordelijk voor ongeveer 1.2% van alle zoekopdrachten wereldwijd.

Yahoo is natuurlijk bij bijna iedereen wel bekend, zeker als je al wat ouder bent. De kans is dan groot dat je ermee opgegroeid bent. Naast deze zoekmachines heb je ook nog DuckDuckGo, Yandex en AOL Search.

Bing en statistieken

Wat betreft de demografie van gebruikers en hun leeftijd, zit er verschil tussen Bing en Google. Laten we de statistieken eens bekijken.

Demografisch zoekmachine gebruik

Demografie

Bing wordt voornamelijk veel gebruikt in andere landen. Laten we eens kijken naar welke landen precies gebruik maken van de Bing zoekmachine:

  • China: 36.17%
  • De verenigde staten: 26.25%
  • Japan: 3.71%
  • Duitsland: 3.18%
  • Frankrijk: 3.10%
  • Overige landen: 27.58%

Leeftijden

Bing wordt voornamelijk gebruikt door mensen tussen de 25 en 34 jaar oud:

  • 18 – 24 jaar oud: 24%
  • 25 – 34 jaar oud: 29%
  • 35 – 44 jaar oud: 19%
  • 45 – 54 jaar oud: 13%
  • 55 – 64 jaar oud: 9%
  • 65+ jaar oud: 6% 

Google wordt voornamelijk gebruikt door mensen tussen de 25 en 34 jaar oud:

  • 18 – 24 jaar oud: 16,6%
  • 25 – 34 jaar oud: 21,1%
  • 35 – 44 jaar oud: 19,2%
  • 45 – 54 jaar oud: 18,1%
  • 55 – 64 jaar oud: 13,9%
  • 65+ jaar oud: 11,2%

Verschil tussen opleiding en inkomen

Er bestaat een duidelijk verschil in demografische kenmerken tussen Bing- en Google-gebruikers, gebaseerd op factoren zoals inkomen, opleidingsniveau en woonplaats. 

Gebruikers van Bing zijn doorgaans ouder, met een hoger inkomen en opleidingsniveau, en wonen vaker in landelijke gebieden en voorsteden. 

Daarentegen zijn Google-gebruikers meestal jonger en technisch vaardiger, maar hebben ze gemiddeld een lager inkomen en opleidingsniveau.

Voor eigenaren van websites zijn deze verschillen essentieel. Elk platform vereist namelijk een unieke benadering in marketingstrategieën om effectief te zijn. 

Om een beter begrip te krijgen van welke zoekmachines je bezoekers gebruiken, is het aan te bevelen om tools zoals Google Analytics in te zetten.

Google Analytics gebruiken om de herkomst te bepalen

Met Google Analytics is het mogelijk om op een snelle manier de herkomst te bepalen. Op deze manier kan je dus precies zien of een bezoeker via Google of via Bing op jouw website terecht is gekomen. 

Naast het traceren van waar een gebruiker vandaan komt, zijn er nog tal van andere verkeersbronnen die je met Analytics kunt analyseren.

Monitoren met Google Analytics

Wil je in Google Analytics zien hoeveel mensen via Google, Bing of een andere zoekmachine op jouw website komen? Ga dan via het menu naar “Traffic acquisition”. 

Vervolgens klik je op het blauwe “plus-icoon” naast de “Session default channel group” onder het grafiek links. Voeg vervolgens “Traffic source” en dan “Session source” toe. 

Je zult nu zien dat, mits er mensen via andere zoekmachines op jouw website terecht gekomen zijn, ook deze in de lijst weergegeven worden.

Het is belangrijk om dat de data die je verzamelt betrouwbaar is. Dit vereist een accurate configuratie van je Google Analytics-account. Verder is het cruciaal dat de trackingcode op iedere pagina van je website naar behoren geïmplementeerd is. 

Het is ook van belang dat je Bing- en Google-advertentiecampagnes correct gelabeld zijn met UTM-codes. Door dit te doen, kun je nauwkeurig traceren waar je websiteverkeer vandaan komt en identificeren welke campagnes het meest effectief zijn.

Optimaliseren voor Bing

Nu is de grote vraag natuurlijk: “Hoe optimaliseer ik dan voor Bing?”. Laten we eens kijken naar de meest belangrijke dingen om te optimaliseren voor Bing.

Technische SEO voor Bing

  1. Gebruikt HTTPS: Het gebruiken van HTTPS is een noodzaak. Je website geeft hiermee aan dat deze beveiligd is, wat voor vertrouwen bij de gebruiker zorgt. Zorg dus dat je over een geldig SSL-certificaat beschikt.
  2. Denk mobile first: Het hebben van een mobiel-vriendelijke website is uitermate belangrijk, ongeacht voor welke zoekmachine je gaat. Het zorgt ervoor dat jouw gebruikers een optimale ervaring hebben.
  3. Optimaliseer afbeeldingen: Zorg ervoor dat je afbeeldingen optimaliseert. Je kunt tools zoals TinyJPG gebruiken voor compressie, terwijl technieken zoals image source set ervoor zorgen dat op elk apparaat het beste plaatjes geladen wordt.
  4. Verifieer je website bij Bing: Door je website aan te melden bij Bing Webmaster tools krijg je toegang tot diverse inzichten, en kan krijg je ook een overzicht van eventuele problemen,
  5. Creeër een XML-sitemap: Het hebben van een sitemap is cruciaal als je wilt dat Bing (of welke zoekmachine dan ook), jouw website goed kan crawlen. Vergeet de sitemap niet in te dienen bij Bing.
  6. Voeg schema markup toe: Voeg waar mogelijke schema markup toe. Dit zorgt ervoor dat Bing jouw pagina’s beter begrijpt. Ook wordt het zo eenvoudiger voor Bing om rich snippets weer te geven in de zoekresultaten.
  7. Verbeter de laadsnelheid: Verwijder ongebruikte CSS en javascript, minify bestanden en zorg voor een goede caching en eventueel een CDN om een zo snel mogelijke website te bieden aan jouw bezoekers.
  8. Toegankelijkheid: Zorg er voor dat jouw website voor iedereen toegankelijk is. Schrijf dus goede alt-tags en titel-tags, zodat het ook voor mensen met een handicap of screen-reader leesbaar is.
  9. Voorkom duplicate content: Zorg ervoor dat je geen duplicate content hebt. Dit kan je voorkomen door bijvoorbeeld canonicals te gebruiken.
  10. Los fouten en waarschuwingen op: Bing Webmaster Tools zal fouten en waarschuwingen weergeven wanneer deze gevonden worden. Probeer deze altijd zo goed mogelijk op te lossen.

Kwalitatieve content schrijven

Nu je de technische SEO op orde hebt, is het tijd om kwalitatieve artikelen te schrijven. Bing geeft de voorkeur aan uitgebreide en diepgaande artikelen. De artikelen moeten natuurlijk wel uniek zijn en de juiste sleutelwoorden op een natuurlijke manier bevatten. 

Laten we eens kijken hoe we dit kunnen aanpakken:

  1. Doe een sleutelwoorden onderzoek: Gebruik je favoriete programma zoals SEMrush of Ubersuggest om een sleutelwoorden onderzoek te doen. Verwerk deze sleutelwoorden vervolgens op een natuurlijke manier in je titel, omschrijving, headers en tekst.
  2. Schrijf een pakkende titel en meta description: Het schrijven van een pakkende en kwalitatieve titel en meta description is heel belangrijk. Dit is namelijk het eerste wat een bezoeker ziet wanneer hij zoekt in een zoekmachine. Zorg dus voor een pakkende titel en omschrijving, en probeer er een korte CTA in te verwerken zoals “Lees snel verder”.
  3. Schrijf kwalitatieve content: Schrijf content van hoge kwaliteit die aansluit op de intentie van de bezoeker, en zo goed en snel mogelijk de vraag van de bezoeker beantwoord. Zorg dus dat je content nuttig, informatief en relevant is. Denk ook aan het gebruik van Bottom Line Up Front (BLUF), om je bezoeker zo snel mogelijk een goed antwoord te geven.
  4. Maak gebruik van headers: Deel je artikel op in headers. Headers zorgen ervoor dat jouw bezoeker de content makkelijk kan scannen, maar het zorgt ook voor duidelijkheid. Verwerk relevante sleutelwoorden in de headers.
  5. Optimaliseer titel en alt-tags: Zorg voor goed omschrijvende titel en alt-tags. Verwerk sleutelwoorden op natuurlijke wijze in deze teksten en gebruik ongeveer 7 tot 10 woorden.
  6. Voeg interne links toe: Het toevoegen van interne links zorgt ervoor dat je jouw bezoeker voorziet van extra (relevante) informatie, maar zorgt er ook voor dat zoekmachines zoals Bing jouw website beter kunnen crawlen. Zorg ervoor dat interne links altijd relevant zijn en écht een toevoeging zijn die de gebruiker van extra informatie voorziet.
  7. Voeg bronnen toe: Indien mogelijk, kan je externe bronnen toevoegen. Dit helpt het beantwoord van de vraag van jouw bezoeker. Ook zullen zoekmachines dit zien en het waarderen wanneer je relevante bronnen vermeld. Denk hierbij aan een Wikipedia bijvoorbeeld.
  8. Schrijf uitgebreide artikelen: Bing geeft de voorkeur aan uitgebreide en diepgaande artikelen waarin je de vraag van de bezoeker zo goed mogelijk beantwoord. Dit soort artikelen beantwoorden de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk en in één keer.
  9. Maak gebruik van media: Voeg foto en video toe die relevant zijn aan het onderwerp. Niemand wilt een lange plak aan tekst lezen. Breek de tekst dus met foto en video om je content te verrijken. 
  10. Denk aan leesbaarheid: Probeer altijd te schrijven voor de doelgroep die je wilt bereiken. Gebruik een duidelijke schrijfstijl, maak korte zinnen en paragrafen en zorg dat de woorden niet te moeilijk zijn.

Linkbuilding voor Bing

Bing hecht meer waarde aan backlinks dan Google doet. Vooral de SpamBrain update van december 2022 heeft veel veranderingen gebracht bij Google. 

Zoals altijd is het belangrijk dat je kwalitatieve backlinks krijgt die op een natuurlijke wijze zijn ontstaan. Het kopen van backlinks of je website gewoonweg overal aanmelden is dus niet aangeraden.

Linkbuilding voor Bing
  1. Bouw backlinks: Bing hecht veel waarde aan backlinks van andere kwalitatief hoogstaande websites. Denk aan website met veel traffic, een hoge domein autoriteit en een lage spam score.
  2. Kwaliteit boven kwantiteit: Zorg voor kwalitatieve en relevante backlinks. Eén goede backlinks is meer waard dan vijf slechte. Een bakkerij die naar een kledingwinkel linkt is dus geen goede backlink.
  3. Gebruik kwalitatieve anchors: Zorg ervoor dat je backlinks krijgt met de juiste anchor tags. Een “lees meer” anchor zegt niet veel, maar een “Zelf linkbuilding doen” anchor is veel waardevoller. Verwerk dus belangrijke sleutelwoorden in de anchors.
  4. Speel in op social media: Maak gebruik van social media om gratis backlinks en traffic te genereren. Je kunt ook op platformen zoals Quora of Reddit vragen van mensen beantwoorden. Hiermee laadt je expertise zien, en zullen mensen (en zoekmachines) vaker naar jouw website komen.
  5. Schrijf gastblogs: Het schrijven van gastblogs is een goede manier om gratis kwalitatieve backlinks te krijgen naar jouw website. Belangrijk is wel dat je gastblogs schrijft op websites uit dezelfde branche. Een SEO specialist hoeft dus geen blog te schrijven op een lifestyle blog.
  6. Maak infographics: Deze visuele representaties combineren aantrekkelijk design met nuttige informatie en zijn ideaal voor het delen op sociale netwerken. Door infographics te gebruiken, kun je niet alleen meer bezoekers naar je website trekken, maar ook waardevolle backlinks creëren.
  7. Maak gebruik van PR: Door effectieve PR-strategieën in te zetten, kun je de zichtbaarheid van je website verhogen. Deze benadering trekt niet alleen meer bezoekers aan, maar kan ook bijdragen aan de groei van het aantal backlinks naar je site.
  8. Werk samen met influencers: Het samenwerken met relevante influencers in je sector kan effectief zijn om meer bezoekers naar je site te leiden en backlinks te verkrijgen. Zorg ervoor dat je de juiste influencers kiest die aansluiten bij jouw industrie voor maximale impact.

Meten is weten

“Meten is weten” is een essentieel principe in SEO, SEA en marketing. Precieze metingen vormen de basis voor effectieve strategieën. 

Door continu te meten, krijg je inzicht in wat werkt en wat niet. Dit stelt je in staat om strategieën aan te passen en te optimaliseren. 

Zo blijf je vooruitgang boeken en zorg je ervoor dat je marketinginspanningen maximale resultaten opleveren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *