WordPress SEO optimaliseren

WordPress SEO optimaliseren voor betere vindbaarheid

Hartstikke leuk en handig dat WordPress, maar met simpelweg even ‘een WordPress installatie’ uitvoeren ben je er tegenwoordig nog niet. Je moet zorgen dat je jouw gebruiker een optimale gebruikerservaring biedt en een razendsnelle website hebt.

In deze les gaan we kijken hoe je jouw WordPress site (gratis) zo goed mogelijk kunt optimaliseren en met welke plugins je dit kunt doen. Ook kijken we naar een stukje search engine optimization om je vindbaarheid te vergroten.

De WordPress checklist

Zelfs voordat je begint met de installatie van een WordPress website, zijn er al belangrijke dingen om over na te denken. Laten we een checklist maken met belangrijke punten die je zowel vóór als ná de installatie moet doorlopen.

Web Hosting

De eerste sleutel tot een succesvol WordPress platform is het opzetten van webhosting.

Ik houd ervan om mijn virtuele privéserver (VPS) te beheren en mijn gegevens te backuppen, maar er zijn momenten waarop je gewoon geen tijd hebt – en momenten waarvoor je absoluut tijd moet maken.

Dus, als het gaat om tijd, middelen en een website die iedereen kan opzetten, kies ik graag voor een hostingoplossing waar ik wat extra geld aan uitgeef.

Als mijn site traag en niet responsief is, zal mijn bounce percentage stijgen en zullen gebruikers afhaken.

Er is een enorm verschil tussen een site die één seconde laadt versus tien seconden, en als je de laatste hebt, is de kans groter dat je gebruikers verliest.

Ingenieurs bij Google ontdekten dat een laadtijd van 0,4 milliseconden al lang genoeg is voor gebruikers om minder te zoeken.

Voordat je overstapt naar een hostingdienst, stel jezelf deze vragen:

  • Bieden ze ondersteuning voor plugins?
  • Wat voor back-upondersteuning bieden ze?
  • Is er een staging omgeving?
  • Wat is het volume van de bandbreedte?
  • Welk besturingssysteem gebruiken ze? Linux? Windows?
  • Welke andere sites zitten in jouw IP-bereik?

Waarom is het IP bereik belangrijk denk je? Nou, bijvoorbeeld omdat je niet wilt dat je vanaf hetzelfde IP adres backlinks krijgt naar jouw blog.

Stel, ik heb een server die van mijzelf is. Ik installeer hier 4 verschillende blogs op, en ga onderling naar alle blogs linken. Google ziet dan dat het IP-adres hetzelfde is en zal je geen punten toekennen voor deze backlinks omdat ze niet natuurlijk zijn.

In het ergste geval zou het zelfs als spam gezien kunnen worden.

Enkele populaire WordPress hosting bedrijven:

SEO voordelen

Je website is sneller bij een goede host, dit zorgt ervoor dat je beter beoordeeld wordt door Google en dat gebruikers langer op je website blijven.

Een content delivery network gebruiken voor WordPress

CDN (Content Distribution Network)

Voor iedereen die zijn website net dat beetje extra snelheid wil geven, is de kracht van een CDN (Content Delivery Network) bekend.

Een CDN verandert de manier waarop je site omgaat met statische content zoals afbeeldingen, JavaScript en CSS. Een CDN slaat je statische content op om sneller pagina’s te laden, kortere reactietijden te hebben en over het algemeen een snellere website – wat helpt om hoger te scoren in zoekmachines.

Klinkt cool? Dat is het zeker. Ik houd van alles wat mijn site sneller doet lijken dan de inspanning die ik er daadwerkelijk in steek.

Na uitgebreide tests heb ik ontdekt dat het hebben van een CDN echt de gemakkelijkste en snelste manier is om je site er snel uit te laten zien voor zoekmachines.

Enkele populaire CDN’s:

SEO voordelen

Een goede CDN zorgt voor een verhoogde snelheid van de website en een kortere reactietijd. Hier wordt zowel Google als de gebruiker blij van.

Ik maak vaak via Google mijn website sneller door gebruik te maken van hun CDN. Hij is ook niet zo duur gelukkig. Een CDN is een onderdeel van een goede SEO strategie en zorgt dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt.

Gebruik een SEO geoptimaliseerd WordPress thema

Een SEO vriendelijk thema

Laten we eerlijk zijn: De meesten van ons zijn niet echt bezig met het vinden van het meest SEO-vriendelijke WordPress-thema.

Het zou mooi zijn, maar in werkelijkheid besteed je waarschijnlijk meer tijd aan het uitkiezen van het mooiste thema. Grote waardering voor de ondernemers die wel de moeite nemen om een SEO-vriendelijk thema te vinden.

Enkele punten waar een goed thema aan moet voldoen:

  • Schoon en snel code: Met een schone code structuur kan je de laadtijd van pagina’s verminderen en de crawlbaarheid van je pagina’s verhogen.
  • CSS- en Javascript-bestanden: Bij Google is minder meer, en een beperkt aantal CSS- en Javascript-bestanden helpt. Plus, je hoeft je later geen zorgen te maken over het minimaliseren ervan.
  • Simpele lay-out: Een eenvoudig ontwerp maakt het gemakkelijk voor gebruikers om van pagina naar pagina te navigeren.
  • Responsive: Zoals we weten geeft Google de voorkeur aan responsieve sites bij zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten, dus het kiezen van een responsief WordPress-thema geeft je een betere algehele gebruikerservaring.
  • Schema Markup: Schema Markup vertelt zoekmachines waar de meest relevante content in je thema staat.

Enkele populaire thema’s voor WordPress zijn:

SEO voordelen

Een goed thema zorgt voor een verhoogde snelheid van de website en helpt Google met het indexeren van pagina’s waardoor je jouw vindbaarheid vergroot.

De voordelen van caching voor WordPress

Cache Plugin

Een caching-plugin transformeert je website (vooral op mobiel) met één simpele klik van “Dit is traaaaaaaaaaaag” naar “Wouw, dat is snel!”.

In tegenstelling tot de meeste plugins wordt een caching-plugin zelden beschouwd als een overbodige download.

Deze plugin brengt de laadtijd van je pagina naar een hoger niveau, met verbeterde websiteprestaties en het omzetten van dynamische inhoud naar statisch.

Het lijkt misschien veel om te verwerken (vooral als je normaal geen plugin-gebruiker bent), maar dit is een van die dingen waarvoor je je aanpak moet aanpassen.

Enkele populaire caching plugins zijn:

SEO voordelen

Een caching plugin verhoogt jouw website snelheid dramatisch en zorgt voor een betere algehele werking. Zeker met de nieuwste Google updates (2023), is het steeds belangrijker om een super snelle website te hebben.

Het gebruik van permalinks binnen WordPress

Permalinks

Permalinks in WordPress zijn geweldig voor veel zaken – het structureren van je URL’s met trefwoorden, het creëren van korte links, het verhogen van zoekranglijsten en meer.

Of je nu gewoon graag SEO-vriendelijke URL-structuren bekijkt, overweegt je URL’s te wijzigen, of een kleine boost aan je zoekranglijsten wilt geven, WordPress biedt eindeloze opties om dit bij te werken.

Voorbeeld van een SEO-vriendelijke permalink:

googleseocursus.nl/hoe-wordpress-te-optimaliseren/

Voorbeeld van een niet-zo-SEO-vriendelijke permalink:

googleseocursus.nl/?p=2043

De standaard WordPress instelling is volgens Google niet SEO vriendelijk, dus pas je instellingen aan.

  • De optie ‘Berichtnaam’ is een veilige keuze omdat dit URL’s kort maakt
  • Als je een grotere site hebt, wil je misschien datums of categorieën toevoegen vóór de optie ‘Berichtnaam’
  • Laat karakters als “&,” “?,” en “!” weg uit de URL
  • Gebruik koppeltekens (-) in plaats van liggende streepjes (_)

SEO voordelen

Een goede URL zorgt voor een betere vindbaarheid voor zoekmachines, maar zorgt ook voor een betere ranking voor de keywords waarop je wilt ranken.

WordPress plugins voor SEO optimalisatie

Gebruik een SEO plugin

Het gebruik van een SEO plugin kan je veel tijd uit handen nemen, omdat veel dingen automatisch gedaan worden, en anders simpelweg via enkele muisklikken in te stellen zijn.

Ik raad altijd aan om gebruik te maken van een SEO plugin, of het nou de betaalde of gratis versie is.

Enkele populaire SEO plugins zijn:

Comments op artikelen

De nieuwere versies van WordPress voorziet links in reacties van een ‘nofollow’-attribuut wat goed nieuws is. Uitgaande links van jouw website naar een andere website geven namelijk ‘link-juice’ af en dit wil je niet. Zorg dus altijd dat uitgaande links een ‘nofollow’-attribuut hebben tenzij je daadwerkelijk link-juice wilt doorgeven.

Ook spammers kunnen je website schade aanrichten. Een overvloed aan spamreacties in één blogpost die niets relevant biedt voor het onderwerp kan je site overigens ook schaden. Houdt spammers dus op afstand.

Uiteindelijk zal je website niet goed presteren met spamreacties.

Enkele stappen die je kunt ondernemen:

  • Anoniem posten niet toestaan
  • Gebruik CAPTCHA’s om geautomatiseerd spammen te voorkomen
  • Gebruik het ‘nofollow’-attribuut
  • Hyperlinks niet toestaan
  • Gebruik de Askimet plugin om spamreacties te monitoren.

SEO voordelen

Wanneer je geen spam op je website hebt, en niet simpelweg overal een backlink naar toe stuurt (websites die niet relevant zijn bijvoorbeeld), dan zal Google jou zien als “betrouwbaar”.

Meta titel en omschrijving zijn belangrijk binnen WordPress

Meta titels en omschrijving

Het is ontzettend belangrijk om krachtige titels en meta omschrijvingen te hebben. Dit zorgt namelijk voor meer verkeer, omdat mensen eerder geneigd zijn om op jouw link te klikken in de zoekresultaten van een zoekmachine.

In WordPress kan je helaas, out of the box, geen meta descriptions invullen. Met een plugin zoals Yoast is dat wel mogelijk. Yoast heeft een gratis versie waar je eigenlijk alles al mee kunt doen wat je nodig hebt.

Zorg dat elk artikel dat je schrijft een unieke naam en omschrijving krijgt, om je vindbaarheid te maximaliseren.

SEO voordelen

Het correct gebruiken van een krachtige titel en description zorgt ervoor dat gebruikers eerder geneigd zijn om naar jouw website door te klikken.

Voor social media maak je het makkelijker om een correcte titel en omschrijving weer te laten geven wanneer je een URL van jouw website deelt.

XML sitemap

Het hebben van een sitemap is een noodzakelijk kwaad voor SEO. Een sitemap bevat een lijst van al je berichten en pagina’s die zoekmachines gemakkelijk kunnen interpreteren.

Zorg er dus voor dat je altijd over een sitemap beschikt, zodat Google al jouw pagina’s kan indexeren en geen pagina’s over het hoofd ziet.

Afhankelijk van of je wel of geen plugin gebruikt, en welke plugin je gebruikt, kan je jouw sitemap meestal vinden op één van de volgende locaties:

  • https://jouwsite.nl/wp-sitemap.xml
  • https://jouwsite.nl/sitemap_index.xml

Vergeet ook niet om in Google Search Console jouw sitemap toe te voegen. In het menu aan de linkerkant klik je op “Sitemap” en vervolgens geef je de URL naar jouw sitemap in en that’s it.

  • Link naar dieper gelegen pagina’s op je website
  • Link zo natuurlijk mogelijk voor de lezer
  • Gebruik een redelijk aantal links (bijvoorbeeld, 50 interne links voor een blog van 1.000 woorden is niet redelijk)

SEO voordelen

Een XML sitemap zorgt voor een duidelijke structuur van je website wat het makkelijker maakt voor zoekmachines om jouw volledige website te vinden.

Het belang van interne links binnen WordPress

Interne links

Het maken van interne links is ontzettend belangrijk om een groot aantal redenen. Vier van de belangrijkste redenen zijn:

  • Het zorgt voor een duidelijke structuur binnen je website
  • Je helpt zoekmachines om jouw pagina’s makkelijker te vinden
  • Je voorziet de bezoeker van relevante informatie
  • Je beantwoord de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk

In plaats van handmatig links te maken, kan je ook gebruik maken van een super handige plugin genaamd “Internal Link Juicer“. Je voegt jouw keyword toe aan de pagina en de plugin zal automatisch in alle andere blogartikelen waar het keywoord voorkomt, een interne link maken naar de desbetreffende pagina.

Super handig dus, want je hoeft zelf niet meer te zoeken en tijd te spenderen aan het genereren van interne links, dit wordt volledig automatisch voor je gedaan.

SEO voordelen

Interne links zorgen voor een mooie website architectuur wat het voor gebruikers en zoekmachines makkelijk maakt om de verschillende pagina’s te vinden.

Ook geef je met interne links de ‘link-juice’ door en zullen alle pagina’s als “belangrijk” beschouwd worden.

Maak gebruik van alt tags

Het mooie van WordPress is dat je geen ingewikkelde HTML hoeft te kennen om je afbeelding alt tags te bewerken.

Je kan niet alleen afbeeldingen optimaliseren met een simpele klik, maar je kan dit ook doen zonder een plugin toe te voegen.

Aanbevelingen voor afbeelding alt tags:

  • Geef je afbeeldingsbestand een naam die rijk is aan natuurlijke trefwoorden
  • Schrijf een beschrijvende alt tag beschrijving voor je afbeelding
  • Vul de alt attribuut beschrijving van de afbeelding aan met je merknaam mits relevant
  • Maak de alt tag niet langer dan 10 a 12 woorden

SEO voordelen

Het correct gebruik maken van alt-tags zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring. Ook vergroot je jouw kansen dat jouw foto wordt weergegeven in de image search van Google.

Het belang van Header Tags in WordPress

Maak gebruik van header tags

Het is ontzettend belangrijk om gebruik te maken van header tags. Niet alleen zorgt dit ervoor dat jouw tekst visueel aantrekkelijker wordt, maar het geeft ook duidelijkheid aan de bezoeker en aan zoekmachines die graag willen weten waar een stuk tekst over gaat.

Voorzie je tekst altijd van één H1, enkele H2’s en overige headers waar relevant. Denk aan de semantiek van de headers, dus niet:

<h2>Onderdeel</h2>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h1>Pagina titel</h1>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

Maar gewoon netjes op volgorde nesten:

<h1>Pagina titel</h1>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h2>Onderdeel</h2>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h3>Sub-onderdeel</h3>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h3>Sub-onderdeel</h3>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h2>Onderdeel</h2>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

<h3>Sub-onderdeel</h3>
<p>
  Lorem ipsum dolor sit amet. Vel omnis quisquam qui veniam rerum hic alias fugiat 
  rem obcaecati error. Non consequatur accusamus eos autem pariatur et atque nulla!
</p>

Vergeet ook niet om je belangrijkste keywords in de headers te gebruiken en door je gehele tekst heel. Gebruik deze keywords op natuurlijke wijze en waar relevant, ga niet schrijven om de keywords zo vaak mogelijk te kunnen plaatsen.

SEO voordelen

Het correct gebruiken van headers zorgt voor een meer leesbaar artikel. Gebruikers kunnen snel scannen en begrijpen waar een gedeelte van de tekst over gaat.

Ook zorgt het ervoor dat je meer ‘user-engagement’ creëert.

Gebruik de canonical tag

Niemand vindt het leuk als zijn content gestolen wordt door scrapers of andere bloggers.

Om dit tegen te gaan, kan je de rel=”canonical”-tag inschakelen voor pagina’s op je blog. Deze tag vertelt zoekmachines waar de originele URL’s van de content op de  site te vinden is. Dit voorkomt problemen met dubbele content.

Wanneer je gebruik maakt van een WordPress SEO plugin zoals bijvoorbeeld Yoast, dan wordt dit automatisch al voor je gedaan.

SEO voordelen

Het toevoegen van een canonical tag helpt bij het voorkomen van duplicate content.

Maak een Robots.txt

Voor degenen die niet bekend zijn met de term, robots.txt is in feite een bestand dat zoekmachines vertelt welke onderdelen van je site ze wel en niet moeten bekijken.

Op zoekmachines zoals Bing en Google, waar websites in overvloed zijn, kan deze methode van het sturen van de SERP’s (Search Engine Results Pages) je veel tijd en geld besparen.

  • Blokkeer toegang tot wp-admin in je robots.txt-bestand
  • Sta toe dat alle andere kwalitatieve content geïndexeerd wordt in het robots.txt-bestand
  • Voeg je sitemap toe aan de onderkant van je robots.txt-bestand
  • Bewerk je Robots.txt-bestand via de Yoast SEO-plugin
    • Gereedschappen en dan Editor

SEO voordelen

Je kan hiermee duplicate content voorkomen. Ook kan je precies aangeven welke robots wel en niet mogelijk crawlen, en welke mappen en bestanden wel of niet gecrawld mogen worden.

Los broken links op

Niks is irritanter dan een 404 pagina krijgen wanneer je nét denkt, dat belangrijke stuk informatie gevonden te hebben waar je naar zocht. Het oplossen van gebroken links op je website is niet alleen goed voor de gebruikersvriendelijkheid, maar toont ook aan Google dat jouw website van kwaliteit is.

Gebruik tools zoals Google Search Console, Screaming Frog, Ubersuggest of een andere goede tool om gebroken links te vinden.

SEO voordelen

Het oplossen van broken links verbeterd de gebruikerservaring, maar ook Google vind het van professionaliteit getuigen wanneer je geen broken links hebt.

Schakel breadcrumbs in

Zowel SEO-beginners als professionals weten dat broodkruimels vaak vergeten worden, terwijl ze toch veel toegevoegde waarde bieden.

Als je de Yoast SEO-plugin hebt geïnstalleerd, kun je broodkruimels in minder dan 2 minuten implementeren.

Ga simpelweg naar Yoast SEO > Zoekuiterlijk > Breadcrumbs > Ingeschakeld.

Of als je de nieuwe Yoast SEO gebruikt, dan vind je de breadcrumbs onder Settings > Breadcrumbs

Wat te doen tegen duplicate content?

Duplicate content problemen in WordPress

WordPress vereenvoudigt het leven voor kleine bedrijven, bloggers en grote nieuwssites. In veel gevallen worden de beste praktijken automatisch toegepast, zoals canonieke links, en zijn er plugins voor vrijwel al het andere dat je nodig hebt.

Maar met het gemak van het publiceren van content en ontwerpen komt er ook een nieuw probleem om de hoek kijken: Dubbele content.

Duplicated content is een veelvoorkomende reden waarom een WordPress-website niet goed scoort.

Hoewel het verschilt van wat we in SEO traditioneel kennen als dubbele content (een exacte kopie van inhoud, van tekst tot code), is het vergelijkbaar en moet het worden aangepakt.

Hier zijn de vier meest voorkomende soorten problemen met dubbele content in WordPress en hoe je deze kunt oplossen.

Tags

Tags vormen een groot probleem voor veel WordPress-websites. Wanneer je een artikel tagt, creëer je een unieke pagina die vol staat met andere inhoud die je relevant acht.

De pagina toont fragmenten van artikelen of volledige artikelen. Als de tag hetzelfde is als een categorie of hoofdpagina op je hoofdwebsite (ervan uitgaande dat het geen blog is), dan heb je nu een concurrent voor die pagina op je eigen site gecreëerd.

Tags zijn ook vaak gewijzigde versies van zichzelf, wat leidt tot zeer vergelijkbare inhoud die met zichzelf concurreert.

Wanneer dit gebeurt, zal geen van de pagina’s goed scoren en kan dit potentieel de waarde van de site verminderen.

Goed nieuws! Dit is een eenvoudige oplossing. Je kunt ofwel de tags volledig verwijderen, of je kunt een meta-robots noindex dofollow-tag toevoegen.

De noindex dofollow-tag geeft aan zoekmachines aan dat dit een pagina met weinig inhoud is, maar dat ze de links moeten volgen en doorgaan met het crawlen en indexeren van je site.

Zo weten zoekmachines dat de pagina niet zo nuttig is als andere en heb je hen laten zien hoe ze je goede content kunnen ontdekken – de individuele berichten en pagina’s.

Categorieën

Categoriepagina’s lijken vaak op tags omdat ze veel posts en artikelen bevatten.

Ze hebben H1-tags die hetzelfde zijn als de artikelen, ze beantwoorden niet altijd een vraag of bieden een goede oplossing aangezien het om artikelfragmenten gaat en ze zijn mogelijk niet geschikt voor mensen die op zoek zijn naar antwoorden.

Daarom worden ze vaak beschouwd als inhoud met weinig waarde.

Er is echter een uitzondering. Bijvoorbeeld  een WordPress website waar de categorieën gewijd zijn aan kanalen en niches binnen een kanaal.

Een gebruiker die algemene informatie zoekt over een kanaal, kan een categoriepagina erg nuttig vinden. Daarom benader je dit anders dan je zou doen met een tag.

In dit geval voeg je een meta-robot index en dofollow-tags toe, maar creëer je ook unieke titels en kopieën voor de categorie om deze te introduceren – en, indien relevant, voeg je ook schema toe.

Nu heb je geholpen om de soorten zoekopdrachten en mensen te definiëren aan wie de pagina getoond moet worden.

Je wordt mogelijk beloond door de zoekmachines. Zorg er alleen voor dat ze niet concurreren met je kernwebsitepagina’s als je een bedrijf bent.

Concurrerende topics

Een veelvoorkomend probleem bij het auditen van WordPress-sites is het ontbreken van unieke inhoud.

Neem nu bijvoorbeeld foodbloggers. Ja, recept-schema’s en andere zaken kunnen helpen om recepten te onderscheiden, maar wat als je die niet gebruikt of in het begin niet wist?

Als je 20 recepten hebt voor appeltaart, is de kans groot dat velen daarvan vergelijkbare bewoordingen en ingrediënten gebruiken, wat concurrentie kan veroorzaken.

Elk recept is uniek en kan een ander doel dienen, maar als je niet die extra moeite doet, kunnen ze misschien niet opvallen omdat ze met elkaar concurreren.

In dit geval wil je misschien een categorie of subcategorie voor de taarten maken. Als dat niet kan, herzie ze dan en voeg modifiers toe (bijv., traditioneel, moderne twist, glutenvrij, voor feesten, voor grote groepen).

Begin vervolgens met het toevoegen van tekst (niet per se bovenaan, omdat je snel het daadwerkelijke recept aan de gebruiker wilt leveren) over het eindproduct. Zorg ervoor dat de tekst relevant blijft voor het onderwerp en laat zien waarom, hoe en waar het uniek is ten opzichte van de andere.

Heb je andere voorbeelden nodig?

Heb je ooit een thematische cadeaugids of feestdagpost gemaakt? Is er iets veranderd behalve het jaar? Knutselideeën voor Moederdag? Romantische Valentijnscadeaus voor XYZ?

Deze zijn niet uniek genoeg. Als je meerdere berichten hebt, kunnen ze allemaal concurreren.

Als je een jaar aan je titel toevoegt (bijv., 2016, 2017), kunnen mensen je in zoekmachines overslaan omdat je dit jaar niet relevant bent. Daar kunnen de bovenstaande strategieën bij helpen.

Zoekopdrachten (Search Box)

Dit probleem kom je minder vaak tegen, maar zoekopdrachten op WordPress-sites kunnen URL’s genereren.

Als iemand extern linkt naar een van deze URL’s, of als zoekmachines ze kunnen crawlen en vinden, kunnen ze indexeerbaar zijn.

Hoewel je zou kunnen proberen om automatisch een meta-robots noindex dofollow toe te voegen zoals bij tags, dekt dit waarschijnlijk niet alles.

Om dit probleem aan te pakken, moet je de unieke identifier vinden die de zoekvak URL’s gemeen hebben. Dit is meestal een “?” na de hoofd-URL.

Ga nu naar je robots.txt en voeg een disallow toe aan deze parameter. In theorie, en als het correct wordt gedaan, helpt dit om de problemen van dunne of dubbele inhoud van deze URL’s te verminderen.

Verkleinen van foto's voor snelheidswinst

Verklein foto’s

Google vind het super belangrijk dat jouw website super snel is. De laadtijden moeten zo kort mogelijk zijn om de gebruikerservaring zo hoog mogelijk te houden.

Je kunt jouw foto’s handmatig verkleinen door gebruik te maken van bijvoorbeeld TinyJPG of TinyPNG. Natuurlijk kan je ook gebruik maken van populaire plugins zoals:

  1. ShortPixel
  2. Smush
  3. EWWW Image Optimizer
  4. Optimole
  5. Imagify

WP Optimize

Als laatste wil ik je nog wijzen op een zeer populaire plugin. De plugin heeft meer dan 17 miljoen installaties en een hoge beoordeling, dus de kwaliteit is onmiskenbaar goed.

Naast het opruimen en optimaliseren van je databases zodat ze beter functioneren, biedt WP-Optimize ook:

  • Geplande automatische opruimacties van revisies, spamreacties, naar de prullenbak verplaatste inhoud, enz
  • Defragmentatie van MySQL-tabellen
  • Overzicht van databasestatistieken
  • Afbeeldingscompressie
  • Gedetailleerde controle over specifieke optimalisaties
  • Het verkleinen van bestanden waardoor laadtijden verbeteren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *