De skyscraper techniek

De skyscraper techniek gebruiken voor gratis backlinks

De skyscraper techniek

De Skyscraper Techniek, ontwikkeld door Brian Dean van Backlinko in 2015, is een methode om organisch verkeer te vergroten door contentcreatie en linkbuilding te combineren. Deze techniek, zelfs jaren later nog effectief, omvat drie stappen:

  1. Identificeer ‘linkable assets’ – inhoud die al een breed scala aan backlinks heeft.
  2. Creëer een verbeterde versie van deze inhoud – meer gedetailleerd, actueel en gebruiksvriendelijk.
  3. Benader potentiële linkbronnen – contacteer degenen die naar de originele inhoud linken en stel jouw verbeterde versie voor.

Hoewel het eenvoudig lijkt, vergt de uitvoering veel aandacht voor detail en strategische planning.

Wat is Skyscraper Content?

Skyscraper-content is onderdeel van de Skyscraper-techniek en is ontworpen om een betere versie te zijn van een veel gelinkte bron.

Zo kan het bijvoorbeeld uitgebreider, actueler, gemaakt door een geloofwaardigere expert, gepubliceerd op een meer autoritatieve website zijn, of effectiever gepresenteerd worden.

Het kan ook unieke inzichten, tools en visuals bevatten die meerwaarde bieden voor de gebruiker.

Skyscraper-content is essentieel voor het succes van de Skyscraper-methode; zonder overtuigende content hebben websitebeheerders weinig reden om naar je site te linken.

Waarom de Skyscaper techniek gebruiken?

De Skyscraper-techniek is een krachtige SEO-strategie die je helpt om waardevolle backlinks te verdienen. Deze backlinks fungeren als stemmen van vertrouwen voor Google, waardoor de autoriteit van je site verhoogt.

In tegenstelling tot andere linkbuilding-methoden stelt deze techniek je in staat om links over te nemen die eerst naar concurrenten wezen.

Het helpt je ook om backlinks te krijgen op pagina’s met bestaand verkeer en autoriteit. Bovendien moedigt het je aan om kwaliteitsinhoud te creëren, wat nog meer voordelen oplevert.

Deze methode is goed schaalbaar, waardoor het een waardevolle aanvulling is op elke SEO-strategie.

Identificeer ‘linkable assets’

Om de Skyscraper-techniek effectief toe te passen, begin je met het identificeren van concurrerende content die je kunt verbeteren en waarvan je links kunt overnemen. Inhoudstypes die hier goed voor geschikt zijn, omvatten:

  • Handleidingen en tutorials
  • Vergelijkingsgidsen
  • Uitgebreide gidsen
  • Koopgidsen
  • Lijstjes
  • Review-artikelen
  • Artikelen met vragen
  • Spiekbriefjes
  • Templates
  • Infographics

Deze inhoudstypen zijn vaak geschikt omdat ze onderwerpen bestrijken die relevant zijn voor jouw merk en doelgroep, volop kansen bieden om te verbeteren, en doorgaans veel backlinks bevatten die je kunt overnemen.

Gratis backlinks dankzij skyscraper techniek

Check de content van de concurrentie

Je kunt dit met elke tool doen die je wilt, SEMrush, Ahrefs of bijvoorbeeld Ubersuggest. Ik zal het voorbeeld geven met mijn favoriete tool SEMrush, maar het principe blijft het zelfde ongeacht de tool die je gebruikt:

Met de ‘Backlink Analytics’-tool van Semrush kun je snel de meest gelinkte pagina’s van je concurrenten vinden.

Voer het domein van een concurrent in, of een submap met hun informatieve inhoud (bijvoorbeeld “https://blog.google/”).

Klik daarna op “Analyseren”.

Ga naar het tabblad “Geïndexeerde Pagina’s” om het aantal backlinks per URL te zien. De lijst wordt gesorteerd op het aantal linkende “Domeinen”, van hoog naar laag.

Klik op het tabblad “Geïndexeerde Pagina’s” in de Backlink Analytics-tool. Begin bovenaan en zoek naar pagina’s die geschikt zijn voor de Skyscraper-methode.

Aantal backlinks in SEMrush

De URL geeft een goede indicatie van de inhoud van de pagina. Bijvoorbeeld, “/geld-verdienen-met-je-blog/” is waarschijnlijk een informatief artikel. En het onderwerp is nog steeds relevant.

Gebruik het icoontje “externe link” om de pagina te bekijken. 

Bekijk de Backlink-mogelijkheden

Vervolgens beoordeel je de backlinks van de content om te bepalen of het mogelijk en waardevol is om deze over te nemen.

Ga terug naar Backlink Analytics en klik op het aantal onder “Backlinks”.

Om de SEO-voordelen van de Skyscraper-methode te maximaliseren, moet je backlinks overnemen met het ‘follow’-attribuut. (In tegenstelling tot het ‘nofollow’-attribuut, dat Google grotendeels negeert.)

Klik op “Follow” om een filter toe te passen.

Let ook op de kolom “Page AS”. Hierin staat de Authority Score (AS) van de bronpagina. Over het algemeen geldt: hoe hoger de AS, hoe waardevoller de backlink.

Overweeg elke bronpagina te openen om de backlink in context te bekijken. Beoordeel hoe waarschijnlijk het is dat de webbeheerder de link zal bijwerken.

Stel jezelf deze vragen:

  1. Houden ze deze pagina up-to-date?
  2. Kan jouw link dezelfde functie vervullen, maar beter?
  3. Hebben ze een relatie met de gelinkte site?
  4. Zou een link naar jouw site een belangenconflict opleveren?
  5. Hebben ze redactionele controle over de link?
  6. Zou het bijwerken van de link veel werk vereisen?

Als de competitieve content een goede kandidaat lijkt voor de Skyscraper-methode, voeg deze dan toe aan een shortlist (samen met eventuele nuttige notities).

Of ga verder naar de volgende stap.

Creëer een verbeterde versie van deze inhoud

Dit moet niet alleen een betere versie zijn van de concurrentie-inhoud die je hebt gevonden, maar ook de beste content van dit type op het web (met een behoorlijke marge).

Tenslotte hebben de sites die naar dit soort bronnen linken een overtuigende reden nodig om in plaats daarvan naar jouw versie te linken.

De beste manier om Skyscraper-content te creëren hangt af van het onderwerp en de kwaliteit van de bestaande content. Maar er zijn enkele veelvoorkomende manieren om de concurrentie te overtreffen:

  • Wees uitgebreider: Voeg waardevolle content toe. Probeer nieuwe lijstelementen toe te voegen, meer vragen te beantwoorden, of dieper in te gaan op het onderwerp. De meest gelinkte artikelen bevatten volgens onderzoek 1.201-2.000 woorden.
  • Voeg unieke inzichten toe: Geef gebruikers informatie en ideeën die ze nergens anders vinden. Overweeg origineel onderzoek te doen of thought leadership te tonen.
  • Verbeter de gebruikerservaring: Onderscheid je van concurrenten door je content sneller, makkelijker te verteren en aantrekkelijker te maken.
  • Vestig geloofwaardigheid: Toon de geloofsbrieven van de auteur en het bedrijf op de pagina om aan te tonen dat je content betrouwbaar is en dat je een autoriteit bent op het onderwerp.
  • Maak afbeeldingen en video’s: Berichten met afbeeldingen en video’s hebben meer kans op links.

Optimaliseer je content voor SEO

Om ervoor te zorgen dat je Skyscraper-content goed scoort in zoekresultaten – met of zonder backlinks – is het belangrijk om te optimaliseren voor relevante zoekwoorden, gebruikmakend van on-page SEO-technieken.

Benader potentiële linkbronnen

E-mailoutreach is het proces waarbij je webbeheerders benadert die mogelijk geïnteresseerd zijn om naar jouw content te linken (oftewel, potentiële linkbuilding-contacten). Hierbij leg je uit waarom ze naar jouw content zouden moeten linken.

In dit geval promoot je jouw Skyscraper-content. Je benadert dus actief de beheerders van relevante websites met een overtuigende boodschap waarom jouw verbeterde content een waardevolle toevoeging is voor hun site, en vraagt hen om een link naar jouw artikel of pagina op te nemen.

Dit is een cruciaal onderdeel van de Skyscraper-techniek om je zichtbaarheid en autoriteit te vergroten.

Je kunt alle backlinks simpelweg vinden door een backlink onderzoek te doen op het artikel waar je de skyscraper techniek op toepast.

Skyscraper techniek vs andere technieken

Skyscraper techniek vs andere technieken

De Skyscraper-techniek is slechts één van de vele vormen van langdurige content die je voor een website kunt creëren. Andere populaire technieken voor langdurige content zijn:

  • Cornerstone pages: Het doel van Cornerstone pages is bezoekers te helpen gerelateerde informatie over een enkel onderwerp te vinden. Stel je bijvoorbeeld voor dat je veel over fitness publiceert. In dat geval kun je een cornerstone page hebben die een overzicht biedt van de beste opties en links naar alle gerelateerde interne berichten. Interne links zijn cruciaal voor cornerstone pages.
  • Pillar content: Een “pilaar” pagina is een uitgebreid artikel over een specifiek onderwerp. Bij het plannen van dit type content, maak je ook “aanvullende” pagina’s, allemaal leidend naar een centrale pilaar voor een specifiek onderwerp.
  • 10X content: Je kunt 10X content beschouwen als Skyscraper-berichten op steroïden. Deze term voor contentmarketing wordt gebruikt voor berichten die “tien keer beter” zijn dan alles wat er beschikbaar is. 10X pagina’s moeten ver vooruitlopen op het gebied van mediacontent, gebruikerservaring en informatie.

Een succesvolle contentmarketingstrategie moet niet alleen vertrouwen op Skyscraper-content of zelfs alleen op langdurige berichten.

Er is een tijd en plaats voor het creëren van enorme artikelen die alles in de Zoekmachine Resultaten Pagina’s (SERP’s) overschaduwen. Meestal zijn deze berichten geschikt als het onderwerp die lengte vereist.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *