De impact van orphan pages op SEO

Orphan Pages: Hoe ze SEO beïnvloeden (en hoe ze op te lossen)

Orphan pages zijn webpagina’s die niet gelinkt zijn vanaf andere delen van je site.

Beschouw ze als geïsoleerde eilandjes, afgescheiden van het vasteland van je website.

De impact van orphan pages op SEO

Orphan pages kunnen onbedoelde gevolgen hebben voor je website.

Er kunnen drie hoofdproblemen ontstaan:

Pagina wordt niet geïndexeerd

Omdat er geen links naar een orphan page zijn, hebben zoekmachine crawlers geen paden om te volgen om deze te bereiken.

Als ze de pagina niet kunnen bereiken, kunnen ze deze niet crawlen of indexeren. En als ze het niet kunnen indexeren, verschijnt de pagina mogelijk niet in de zoekresultaten.

Zoekmachines gebruiken echter ook je XML-sitemap, een overzicht van alle pagina’s op je website.

Dus, in theorie, kan een bot nog steeds een orphan page ontdekken via je sitemap, zelfs als je niet naar die pagina hebt gelinkt. Maar dat betekent niet dat het geen probleem is dat je moet aanpakken.

Te lage pagerank

Zelfs als de pagina wordt gecrawld en geïndexeerd, kan het ontbreken van interne links naar een pagina de rangschikking in de zoekresultaten (SERPs) verlagen en de organische zoekverkeer van je site schaden.

Dit komt door PageRank. PageRank is een algoritme van Google dat inkomende links gebruikt als een factor voor rangschikking.

Beschouw elke inkomende link als een stem voor de kwaliteit en autoriteit van die pagina. De waarde die door links wordt doorgegeven, wordt “link equity” genoemd.

Het opbouwen van interne links is een tactiek om link equity over je hele website te verspreiden. Als een pagina geen inkomende interne links heeft, ontvangt het geen link equity van andere pagina’s op je site.

Daarom kan het zijn dat het niet goed scoort in zoekmachines en mogelijk weinig tot geen organisch verkeer ontvangt.

Slechte gebruikerservaring

Zonder inkomende links vanuit navigatiemenu’s of andere pagina’s zijn orphan pages ook vrijwel onzichtbaar voor bezoekers.

De enige manier waarop een gebruiker een orphan page kan bezoeken, is door de URL rechtstreeks in te voeren. En de gebruiker kan dit niet doen als ze niet weten dat de pagina bestaat.

Als de orphan page informatie bevat die nuttig zou zijn voor je publiek, dan is het niet bevorderlijk als deze effectief verborgen is voor hun zicht.

Gratis Orphan pages infographic

Hoe orphan pages te herstellen

Om een orphan page te herstellen, hoef je alleen maar een link toe te voegen vanaf een relevante pagina op je website of, indien passend, vanuit een navigatiemenu.

Zorg er wel voor dat je niet linkt naar een orphan page vanaf een andere orphan page.

Zodra er een link is vanaf een andere relevante (niet-orphan) locatie op je site, zal deze deel uitmaken van de algehele structuur van je site. Probleem opgelost.

Dat is het gemakkelijke deel. Het moeilijkere deel is het vinden van orphan pages op je site.

Implementeer een redirect

Als de orphan page een oude pagina is die vervangen is door iets nieuws, moet je een 301-omleiding op de pagina implementeren.

Een 301-omleiding geeft aan dat de pagina niet langer bestaat en dat de inhoud permanent is verwijderd of verplaatst. Het zal al het verkeer en bots van de orphan page naar de bijgewerkte of meer relevante pagina leiden, waardoor een vlotte gebruikerservaring wordt gegarandeerd en eventuele link equity behouden blijft.

Bijvoorbeeld, als je een site-migratie hebt uitgevoerd, maar een oude URL nog steeds actief is, leid dan de oude URL om naar de nieuwe pagina.

Voor meer details, lees onze uitgebreide gids over het gebruik van 301-omleidingen.

Indexeer de pagina niet

Als de pagina bewust is uitgesloten van de structuur en navigatie van je website, overweeg dan het toepassen van een “noindex”-tag.

“Noindex” verwijst naar een stukje HTML dat aan je pagina wordt toegevoegd en zoekmachines vertelt dat je niet wilt dat ze het indexeren.

De code ziet er zo uit: <meta name=”robots” content=”noindex”>

Je kunt dit gebruiken als je bijvoorbeeld meerdere versies van een landingspagina hebt gemaakt voor verschillende advertentiecampagnes. Deze pagina’s zijn niet bedoeld om navigeerbaar te zijn door normale websitegebruikers en kunnen worden gezien als duplicaatversies van andere pagina’s op je site.

Dit is een beter alternatief dan de pagina simpelweg “verbergen” door er niet naar te linken op je website. Zoals we eerder bespraken, kan Google nog steeds pagina’s crawlen en indexeren via je sitemap.xml-bestand of andere externe sites die naar de pagina linken.

Voor meer informatie over het niet-indexeren van content, lees onze volledige gids over meta robot tags. Verwijder de Pagina

Als de orphan page geen waarde biedt en niet past bij de inhoud van je site, is het misschien het beste om deze te verwijderen.

Beoordeel de orphan page om te bevestigen dat het geen waarde biedt aan je site of gebruikers.

Houd er rekening mee dat als de pagina gewoon verouderd is of vervangen is door een recentere pagina, je de 301-omleidingsoptie hierboven zou moeten overwegen. Dit helpt bij het behouden van eventuele backlinks die naar de orphan page wijzen, omdat de link equity zal worden doorgegeven aan de doelpagina van de omleiding.

Hoe vind je orphan pages?

Orphan pages, pagina’s op je website die niet gelinkt zijn vanaf andere delen van je site, kunnen lastig te vinden zijn omdat ze niet verschijnen in de normale navigatie van je website. Hier zijn enkele methoden om orphan pages te vinden:

  • Gebruik SEO Tools: Veel SEO-tools zoals Screaming Frog, Semrush, of Ahrefs hebben functies om je hele website te crawlen en te analyseren. Deze tools kunnen vaak orphan pages identificeren door te kijken naar pagina’s die niet intern gelinkt zijn.
  • Controleer je sitemap: Als je sitemap goed is bijgewerkt, bevat deze alle pagina’s die je wilt dat zoekmachines indexeren. Vergelijk de pagina’s in je sitemap met de pagina’s die daadwerkelijk interne links ontvangen om te zien of er verschillen zijn.
  • Google Analytics: Bekijk in Google Analytics welke pagina’s verkeer ontvangen. Vergelijk deze lijst met de pagina’s die bekend zijn in je content management systeem. Pagina’s die verkeer ontvangen maar niet intern gelinkt zijn, kunnen orphan pages zijn.
  • Google Search Console: Gebruik de ‘Coverage’ rapporten om te zien welke pagina’s geïndexeerd zijn. Vergelijk deze met je bekende site structuur om te bepalen of er pagina’s zijn die wel geïndexeerd zijn, maar niet gelinkt vanaf andere pagina’s.
  • Handmatige inspectie: Voor kleinere websites kan het haalbaar zijn om handmatig door je site te navigeren en te controleren of elke pagina bereikbaar is via interne links.

Onthoud dat het vinden en corrigeren van orphan pages een belangrijk onderdeel is van website-onderhoud en SEO, omdat het helpt om de site-architectuur te verbeteren en te zorgen dat alle inhoud toegankelijk is voor zowel gebruikers als zoekmachines.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *