Hoe SEO te optimaliseren voor TikTok

Tiktok en SEO – boost je zichtbaarheid!

Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd, biedt TikTok een uitstekende kans om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Om optimaal zichtbaar te zijn voor je doelgroep, is het essentieel om je content te optimaliseren met TikTok SEO.

In dit artikel ontdek je wat TikTok SEO inhoudt, hoe het functioneert en vijf strategieën om het toe te passen voor meer weergaven.

Wat is TikTok SEO?

TikTok SEO (zoekmachineoptimalisatie) betreft het verbeteren van je content om de kans te vergroten dat deze gezien wordt door je doelgroep. Idealiter verschijnt je content op hun ‘Voor Jou Pagina’ (For You Page) en rankt het hoger in de zoekresultaten van TikTok.

De FYP is de startpagina van TikTok die bij elke veegbeweging nieuwe content biedt. Deze pagina wordt aangedreven door het algoritme van TikTok, dat erop gericht is gebruikers meer van wat ze leuk vinden te laten zien.

Om de ervaring op het platform leuk en boeiend te houden, beveelt TikTok voortdurend nieuwe video’s aan op basis van het engagement van gebruikers (weergaven, likes, reacties, etc.).

De ‘Voor Jou Pagina’ (FYP) en zoekresultatenpagina’s zijn de twee belangrijkste manieren waarop gebruikers nieuwe content ontdekken op het platform. Deze plekken zijn zeer gewild voor het plaatsen van content.

Waarom is TikTok SEO Belangrijk?

Het optimaliseren van je TikTok-content vergroot de kans dat je merk verschijnt op de ‘Voor Jou Pagina’ (FYP) of in de zoekresultaten van je doelgroep. TikTok SEO-technieken, zoals het gebruik van hashtags, helpen het algoritme je content te indexeren.

Bijvoorbeeld, als een gebruiker vaak financiële video’s liket of favorieteert, of zoekopdrachten over gerelateerde onderwerpen invoert, zal TikTok soortgelijke video’s en accounts aanbevelen op de FYP van de gebruiker.

De zoekfunctie van TikTok is een andere cruciale hub voor het ontdekken van nieuwe content. Veel gebruikers gebruiken de app als een zoekmachine.

Jongere gebruikers gebruiken TikTok zelfs in plaats van Google Maps of Zoeken voor het ontdekken van nieuwe dingen.

TikTok biedt een platform voor amusement, kennis en inspiratie.

Dit betekent dat er talloze manieren zijn om je publiek te bereiken waar zij zich bevinden. Het betekent ook dat merken moeten begrijpen welke soorten content en zoektermen gebruikers hanteren.

Hoe rangschikt het TikTok-algoritme video’s?

Net als de algoritmes van veel andere platforms, probeert het TikTok-algoritme de signalen die het van jouw content ontvangt, af te stemmen op wat het denkt dat TikTok-gebruikers willen zien. Dit kan de reikwijdte van je TikTok-content op verschillende manieren beïnvloeden:

  • Of je TikTok-video op iemands ‘Voor Jou’-pagina (FYP) verschijnt.
  • In welke soort zoekopdrachten je video wordt weergegeven.
  • Hoe hoog je video scoort op zowel de FYP als in de zoekresultaten van TikTok.

TikTok SEO rankingfactoren

TikTok heeft weinig losgelaten over wat nodig is om zijn algoritmes tevreden te stellen en goed te scoren op het platform. Dit zijn de factoren die bevestigd zijn als bijdragend aan de ranking op het platform:

  • Gebruikersinteracties: Gebruikers zullen meer TikTok-video’s te zien krijgen die lijken op die ze eerder hebben geliket, gedeeld, becommentarieerd of als favoriet hebben opgeslagen. TikTok beveelt ook soortgelijke video’s aan die een gebruiker zelf op zijn of haar pagina heeft gemaakt.
  • Video-informatie: Het algoritme herkent, sorteert en beveelt content aan op basis van informatie zoals hashtags, geluiden (het liedje of audioclip in de video) en bijschriften bij elke post.
  • Apparaat- en accountinstellingen: Gebruikers ontvangen contentaanbevelingen op basis van hun taalvoorkeuren, landinstellingen en type apparaat. Dit betekent dat mensen in Engelstalige landen of met Engels als hun primaire taal, video’s in die taal zullen zien.
  • Waarde voor de gebruiker: Een video van begin tot eind bekijken suggereert sterk dat een gebruiker van een video genoten heeft. Deze indicator weegt zwaarder dan andere (bijvoorbeeld in dezelfde locatie zijn als de maker).

Maar hoe vergroot je nou jouw vindbaarheid in TikTok?

  • Consistent posten: Regelmatig content plaatsen, bij voorkeur minimaal drie keer per dag, kan de frequentie verhogen waarmee het algoritme je berichten oppikt en deze op de ‘Voor Jou’-pagina’s toont.
  • Specifieke hashtags gebruiken: In plaats van algemene hashtags te gebruiken, is het effectiever om langere, specifieke trefwoordopties te kiezen die passen bij het imago of de boodschap die je wilt uitdragen.
  • Interactie met het publiek: Na het plaatsen van content is het waardevol om tijd te besteden aan het beantwoorden van reacties en het liken van opmerkingen om de betrokkenheid en de relatie met het publiek te versterken.
  • Deelnemen aan trends: Het meedoen aan populaire trends kan helpen om een breder publiek te bereiken. Het is echter belangrijk om een persoonlijke draai aan deze trends te geven om op te vallen en authentiek te blijven.

We delen vijf top TikTok SEO-tips, geïnspireerd door merken die deze technieken succesvol inzetten.

Spring in op Trends

TikTok-trends zijn een verzameling van populaire elementen die een video viraal kunnen laten gaan, zoals geluiden, filters of opname-/bewerkingsstijlen.

Bijvoorbeeld, je ziet een video en deze gebruikt een populair geluid en een unieke stijl.

Door op het vinyl-icoontje rechtsonder te tikken, zie je dat dit geluid in meer dan 34.000 video’s gebruikt is in een vergelijkbare stijl.

In deze trend gebruiken makers hetzelfde geluid en een eigenzinnige stijl voor hun “dag uit het leven”-content, recepten en meer.

Trends bieden contentmakers de mogelijkheid om hun eigen draai te geven aan een populair element, wat resulteert in content die zowel herkenbaar als uniek is.

TikTok is gebouwd op trends en beloont merken die deze trends volgen. Maar ze veranderen snel. Het is een uitdaging voor marketeers om consistent te blijven met zowel innovatieve als relevante content.

Een van de meest effectieve manieren om meer views op TikTok te krijgen: gebruik trending geluiden met een unieke twist die past bij jouw merk.

TikTok SEO optimalisatie

Speel in op de juiste trends

Merken hebben een grondig inzicht in hun markt nodig om te bepalen welke trends geschikt zijn voor hun doelgroep. Het heeft geen zin om mee te doen aan een dans-trend als je publiek niet geïnteresseerd is in dans.

TikTok’s ingebouwde publieksinzichten geven informatie over wie je video’s bekijkt, zoals de demografische gegevens van je publiek, met welke hashtags ze interactie hebben gehad en op welke advertentiecategorieën ze het best reageren.

Belangrijke punten:

  • Creëer relevante content door gebruik te maken van trending elementen, zoals geluiden, stijlen en filters.
  • Verken verschillende soorten trends en experimenteer met wat je publiek leuk zou kunnen vinden.
  • Meet succes met behulp van inzicht- en mediamonitoringtools.

Gebruik trefwoorden en hashtags

Trefwoordenonderzoek is essentieel voor elke succesvolle SEO-strategie, en dat geldt ook voor TikTok SEO.

Neem bijvoorbeeld het TikTok-account van Canva. Het merk gebruikt trefwoorden effectief in zijn on-screen bijschriften en posttitels: vier video’s van Canva’s TikTok-account

Met de zin “Hoe objecten in afbeeldingen vervangen met Magic Edit”, plaatst het merk zijn content voor mensen die deze term zoeken of interesse hebben getoond in Canva’s functies. Canva’s TikTok-video met on-screen bijschrift: “Hoe objecten in afbeeldingen vervangen met Magic Edit”

Het team omvat ook “Magic Edit” in de posttitel en gebruikt trendy audio om de potentiële zichtbaarheid te vergroten (de post heeft tot nu toe meer dan 10.000 weergaven).

En dan zijn er nog de hashtags. In tegenstelling tot andere platforms is meer niet altijd beter. Een handvol van de meest relevante hashtags zou voldoende moeten zijn.

Zoek je inspiratie? Je kunt de zoekfunctie gebruiken om populaire hashtags te verkennen die gerelateerd zijn aan jouw content.

Het is belangrijk om te weten dat meer weergaven niet per se betekent dat een hashtag een betere optie is voor jouw merk.

Hashtags met meer weergaven kunnen ook meer concurrentie betekenen. Als je van plan bent ze te gebruiken, is het het beste om een mix van niche-specifieke hashtags en populairdere, bredere termen te gebruiken.

TikTok biedt een Keyword Insights-tool waar je populariteitswijzigingen en doorklikpercentages (CTR) kunt volgen.

Belangrijke punten:

  • Gebruik relevante trefwoorden in je videotitels, hashtags, bijschriften en gesproken audio
  • Beperk je tot een paar zeer relevante hashtags

Maak inhoud die gedeeld wordt

Favorieten en delen zijn interacties van gebruikers die je profielzichtbaarheid op natuurlijke wijze verhogen, wat door TikTok als een rangschikkingsfactor wordt bevestigd.

Wanneer een gebruiker op de favorietenknop (het bladwijzericoon) tikt, wordt de post toegevoegd aan hun persoonlijke inhoudsbibliotheek.

Gebruikers kunnen ook een post delen door op de pijl te tikken, waarmee ze de video versturen naar het privébericht, WhatsApp, Instagram en meer van een andere gebruiker.

TikTok laat ook gemakkelijk zien hoeveel gebruikers elke post hebben geliket, becommentarieerd, opgeslagen als favoriet en gedeeld. Educatieve video’s en handleidingen zijn een uitstekende manier om je publiek te motiveren jouw inhoud op te slaan voor later gebruik of te delen met anderen.

Gebruikers houden ervan om op het platform te leren, maar genieten ook van vermaak. Grappige video’s worden vaak breed gedeeld en ontvangen veel interactie.

De sleutel tot het creëren van deelbare inhoud is het plaatsen van content die je doelgroep aanspreekt. Ontdek waar je doelpubliek naar zoekt op TikTok om je strategie te informeren.

Belangrijke punten:

  • Favorieten en delen zijn essentiële interacties van TikTok-gebruikers en helpen je profielzichtbaarheid te vergroten.
  • Je publiek zal waarschijnlijker bepaalde soorten inhoud opslaan als favoriet of delen. Ontdek wat dit waarschijnlijk is en experimenteer ermee.

Betrek je publiek

Commentaren, en de likes op deze commentaren, zijn erkende interacties van TikTok-gebruikers die bijdragen aan het verschijnen van je content op de ‘Voor Jou’-pagina (FYP).

Het TikTok-algoritme beschouwt gesprekken in de commentaren als een indicatie van hoe boeiend je video is voor gebruikers.

Door te reageren op commentaren stimuleer je discussies en creëer je de kans om een band op te bouwen met je publiek. Bovendien, wanneer andere gebruikers deze interacties zien, kan dit hen ook motiveren om deel te nemen aan het gesprek.

Belangrijke punten:

  • Door te reageren op en het liken van gebruikerscommentaren kan je zichtbaarheid vergroten.
  • Interactie aangaan met mensen die commentaar leveren helpt ook bij het opbouwen van relaties, waardoor gebruikers veranderen in fans.

Samenwerking met andere TikTokkers

Samenwerken met influencers is een snelle manier om meer zichtbaarheid te krijgen, omdat je profiteert van de betrokkenheid van hun volgers en ontdekt wordt op een ander deel van TikTok: de “Volgend” pagina.

Er zijn verschillende manieren om samen te werken met andere accounts op TikTok:

  • Samen met een ander merk in een video verschijnen.
  • Een product van een ander merk gebruiken in jouw video.
  • Een ander merk of influencer die jouw product gebruikt in hun video.
  • Duets (samen met de influencer in een video verschijnen).

Wanneer influencers over jouw merk posten, kunnen ze het ook vermelden in posttitels, hashtags en ondertiteling, wat allemaal helpt om de zichtbaarheid van jouw profiel te vergroten. Ze moeten je ook taggen in de post, zodat gebruikers weten waar ze meer kunnen leren.

Herschrijf oude content

Hoewel het niet mogelijk is om een TikTok-video te bewerken nadat deze langer dan een week gepubliceerd is, is het toch verstandig om je oude content door te nemen en te verbeteren als deze niet goed heeft gepresteerd.

Stel dat je een video vindt die totaal geen aandacht heeft gekregen, maar wel een interessant onderwerp behandelt, dan kun je overwegen een nieuwe video op te nemen om dat onderwerp nog een kans te geven om kijkers aan te trekken.

Je kunt dit ook doen als je merkt dat een bijschrift niet goed overbrengt aan het algoritme waar je video eigenlijk over gaat.

Bekijk de rankings van concurrenten op TikTok

Door naar je concurrenten of makers die vergelijkbare content posten als jij te kijken, kun je ontdekken wat voor hen goed werkt. Inspiratie opdoen bij anderen is nooit verkeerd, zolang je hen niet kopieert en je ideeën origineel blijven.

Dit kan je helpen om te leren over trends of onderwerpen die goed aanslaan in jouw niche, of om TikTok SEO-technieken te ontdekken die andere makers helpen om hoog te ranken in de zoekresultaten.

1 reactie op “Tiktok en SEO – boost je zichtbaarheid!”

  1. Pingback: Social media is onmisbaar in je zoekstrategie voor 2024 - Google SEO cursus

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *