Robot verstuurt emails

E-mail bounce percentage verminderen & campagnes versterken

Wanneer je een groot e-maillijst benadert met jouw zakelijke aanbieding, is het laatste wat je wilt zien dat je laatste e-mailcampagne niet het volledige beoogde publiek heeft bereikt.

Deze e-mail bounces verspillen tijd en geld. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg.

Een bounce percentage hoger dan 2% kan je hele e-mailmarketingstrategie ondermijnen door je e-mail bezorging te saboteren.

Sterker nog, volgens marketingnormen wil je dat je bouncepercentage zo dicht mogelijk bij 0% ligt en nooit meer dan 2%.

Het goede nieuws? Je kunt stappen ondernemen om dit veelvoorkomende probleem voorgoed te vermijden en je campagnes te optimaliseren voor een betere e-mail bezorging.

Wat is bouncepercentage?

Je bouncepercentage is het percentage e-mails dat je verstuurt die terugkomen of niet in de inbox van een ontvanger terechtkomen.

Er zijn twee soorten bounces – harde bounces en zachte bounces – en elk heeft een ander effect op je e-mailmarketingcampagne.

In beide gevallen komt je bericht echter niet aan bij de beoogde ontvanger.

Wat is een harde bounce?

Een harde bounce duidt op een permanent probleem met het e-mailadres.

Het is ongeldig of heeft mogelijk nooit bestaan.

Er is geen hoop dat je e-mail wordt afgeleverd met dat adres, dus zorg ervoor dat je het uit je e-maillijst verwijdert.

Wat is een zachte bounce?

Een zachte bounce treedt op wanneer een tijdelijk probleem ervoor zorgt dat je e-mail niet wordt afgeleverd.

De mailbox was vol, je e-mail was te groot, of het domein was niet bereikbaar. Je e-mailprovider zal blijven proberen je bericht af te leveren, maar het kan uiteindelijk permanent terugkomen.

Zorg ervoor dat je permanente bounces uit je database verwijdert.

Wat is er mis met het krijgen van e-mail bounces?

Het krijgen van bounces is tegengesteld aan e-mailmarketing, omdat je je e-mails verstuurt in de hoop dat een echt persoon ze opent en leest.

Het is frustrerend en ontmoedigend als dat niet gebeurt.

  • Bounces verspillen geld. E-mailservices rekenen op basis van het aantal e-mailadressen op je lijst en het aantal e-mails dat je verstuurt. Als je bounces krijgt, gooi je geld weg.
  • Bounces kosten tijd. Waarom zou je al deze moeite in je e-mails steken om vervolgens een reeks bounces als resultaat te krijgen?
  • Bounces beïnvloeden je e-mail afleverbaarheid. Ze geven Internet Service Providers (ISP’s) aan dat je waarschijnlijk een spammer bent en als zodanig behandeld moet worden. Minder mensen zullen je e-mails zien omdat ze nu naar de spammap worden gestuurd.

Is een bouncepercentage van 0% mogelijk?

Perfectie is onbereikbaar, maar het is een ideaal om naar te streven.

Je wilt misschien een bouncepercentage van 0% bereiken. Er zijn echter veel factoren die buiten je controle liggen:

  • Een Volle Mailbox: Je klant kan een geldig e-mailadres hebben, maar hun mailbox zit vol. Dit resulteert in een zachte bounce.
  • Problemen Met E-mailproviders: De contacten op je lijst zijn afhankelijk van andere e-mailproviders, dus je kunt niet bepalen wat er aan hun kant gebeurt.
  • Technische Storingen: Het is mogelijk dat een e-mail om onverklaarbare redenen terugstuurt. Soms is een onverklaarbaar fenomeen of technische storing de oorzaak.

Elk van deze kan de boosdoener zijn voor een bounce.

Daarom is de verwachte benchmark voor het bouncepercentage in e-mailmarketing 2%, maar daarom zou je doel ook moeten zijn om perfectie te bereiken – 0%.

Het concept van “klein mikken, klein missen” is van toepassing. Als je mikt op 0%, kom je misschien dichtbij.

Als je probeert de benchmark te halen, kun je in de gevarenzone terechtkomen.

Hoe verminder je jouw bouncepercentage?

Nu je de risico’s van een hoog bouncepercentage kent, laten we de meest betrouwbare manieren verkennen om bounces te voorkomen en ervoor te zorgen dat je e-mails de inbox bereiken.

Stap 1: Valideer je e-maillijst

Je kunt ongeldige e-mailadressen uit je lijst verwijderen nadat ze zijn gebounced, maar de schade is dan al aangericht.

Om een hoge e-mailbezorgbaarheid te behouden, wil je bounces in de eerste plaats voorkomen – en de meest effectieve manier om dit te doen, is door een e-mailvalidator te gebruiken.

Een e-mailvalidatieservice controleert je e-maillijst op ongeldige e-mailadressen, zodat je ze kunt verwijderen voordat ze schade aanrichten.

Het proces is eenvoudig en snel – gemiddeld kun je 100.000 contacten in minder dan een uur verifiëren.

E-maildatabases vervallen gemiddeld met 23% per jaar, dus vergeet niet om minstens één keer per kwartaal je contacten te valideren.

Stap 2: Stel een e-mailvalidatie API in

Nadat je je volledige e-maillijst hebt geverifieerd, kun je een stap verder gaan en voorkomen dat deze slechte gegevens verkrijgt met een e-mailvalidatie API.

De API is je tweede verdedigingslinie tegen bounces en werkt in real-time om de gezondheid van je e-maillijst te beschermen.

Zodra je de API koppelt aan je aanmeld- en registratieformulieren, blokkeert het ongeldige e-mails direct bij het vastleggen ervan.

Bijvoorbeeld, als iemand een e-mailadres verkeerd typt, wordt deze persoon met een bericht gevraagd om het juiste adres in te voeren. Daarnaast blokkeert een betrouwbare e-mailvalidatie API bots en valse aanmeldingen, waardoor je e-mailbezorgbaarheid wordt beschermd.

Stap 3: Verwijder niet-Actieve abonnees van je E-maillijst

Het opbouwen van een e-maillijst kost moeite, dus veel bedrijven willen vasthouden aan de e-mailcontacten die ze verzamelen.

Hoe groter je lijst, hoe hoger de ROI, is de gangbare gedachte.

Ten eerste, mensen die je e-mails nooit openen, geven aan ISP’s (Internet Service Providers) door dat je inhoud irrelevant is, waardoor je e-mails in de spam terechtkomen.

Bovendien hebben sommige van je inactieve abonnees mogelijk hun e-mailadressen verlaten.

E-mailproviders zoals Yahoo en Gmail schonen regelmatig inactieve e-mailaccounts op, en dat resulteert in een hoge bounce rate voor jou.

Om dit te voorkomen, verwijder je niet-actieve abonnees elke drie tot zes maanden. Je e-maillijst zal kleiner zijn, maar je bouwt in plaats daarvan een levendige, responsieve gemeenschap op.

Stap 4: Vraag toestemming & gebruik dubbele opt-in

Wettelijke en effectieve e-mailmarketing is gebaseerd op toestemming.

Iedereen op je e-maillijst moet uitdrukkelijk toestemming geven om e-mails van jou te ontvangen.

Iemand uitnodigen om zich aan te melden is prima, maar ze zelf toevoegen is dat niet.

Om je bounce rate te verminderen en je e-maillijst gezond te houden, overweeg dan ook de dubbele opt-in aanmeldmethode te gebruiken.

Iedereen die zich aanmeldt, moet op een geautomatiseerde link klikken die naar hun e-mail wordt gestuurd. Zonder op die link te klikken, worden ze niet aan je lijst toegevoegd.

Dubbele opt-in vermindert het aantal valse aanmeldingen en helpt je een meer betrokken e-maillijst op te bouwen.

Het instellen ervan kost slechts enkele klikken binnen je e-mail service provider.

Wil je vandaag nog je bounce rate verminderen?

Dankzij de nieuwste innovaties in e-mailtechnologie is het eenvoudiger geworden om een stijgende bounce rate te stoppen.

Voordat je je volgende e-mail verstuurt, controleer de gezondheid van je database en verwijder vandaag nog verouderde contacten.

Er zijn een groot aantal diensten waarvan je gebruik kan maken. Onderstaand een korte opsomming:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *