Vrouw heeft telefoon in hand met Instragram app

Instagram SEO voor 2023: 6 tips om je zichtbaarheid te vergroten

Als je Instagram gebruikt om je bedrijf te promoten, is de beste manier om succes te garanderen het eerst vergroten van je Instagram volgers. Hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans dat je verkopen stimuleert. Dus, optimalisatie voor Instagram is een must.

Om je volgersaantal te vergroten, moet je gevonden worden op het platform. Dit is het lastigste deel omdat Instagram SEO enigszins verschilt van de reguliere Google SEO waaraan je gewend bent, dus het vergt enige aanpassing.

Deze gids laat je enkele van de beste manieren zien om te optimaliseren voor Instagram zoekopdrachten en waarom je überhaupt om Instagram optimalisatie zou moeten geven. Maar eerst duiken we direct in wat Instagram SEO precies is.

Wat is Instagram SEO?

Instagram SEO is het proces van het optimaliseren van je Instagram profiel en de inhoud van je berichten zodat ze hoger verschijnen in de Instagram zoekresultaten en voorgestelde contentfeeds. Dit effectief doen resulteert in meer zichtbaarheid, meer volgers en meer betrokkenheid.

Net als bij Google-zoekmachines kunnen je volgers je merk ook vinden op Instagram. En die waterdichte techniek van het optimaliseren van je profiel en content voor de Instagram zoekmachine wordt Instagram SEO genoemd.

Je kunt ervoor zorgen dat je profiel/content verschijnt in zoekopdrachten door gerichte trefwoorden te gebruiken en relevante hashtags toe te voegen aan je profiel en berichten.

Daarom optimaliseren meerdere social media marketeers hun merkgebonden Instagram account zodat het verschijnt telkens wanneer hun doelgroep een woord invoert dat essentieel is voor hun bedrijf. Maar is het de moeite waard?

Waarom optimaliseren voor Instagram?

Maar waarom heb je in de eerste plaats Instagram-optimalisatie nodig? Waarom is Instagram zo belangrijk dat je tijd moet besteden aan het gevonden worden op het platform?

Hier zijn enkele statistieken om je vragen te beantwoorden:

  • Instagram heeft meer dan 1 miljard actieve gebruikers – 1,48 miljard gebruikers die je potentieel kunt bereiken met de juiste Instagram SEO tactieken.
  • Twee derde van de totale Instagram gebruikersbasis is 34 jaar of jonger. Dit is cruciaal gezien de toenemende koopkracht van deze leeftijdsgroep. Een analyse van YPulse toonde zelfs aan dat de koopkracht van millennials en Gen-Z samen dicht bij de 3 biljoen dollar lag.
  • Mensen brengen gemiddeld 53 minuten per dag door op Instagram. Dit beslaat een aanzienlijk deel van hun dag, wat je kansen vergroot om prospects op het platform te betrekken.
  • 83% van de mensen gebruikt Instagram om nieuwe producten of diensten te ontdekken. Dit betekent dat je merkcontent op Instagram je effectief kan helpen om potentiële klanten aan te trekken.

Wat maakt Instagram SEO anders?

De bovenstaande gegevens laten zien hoe belangrijk het is om gevonden te worden op Instagram, aangezien dit de sleutel kan zijn tot het aantrekken van nieuwe klanten.

Het is echter belangrijk om te beseffen dat gevonden worden op Instagram niet op dezelfde manier werkt als op populaire zoekmachines zoals Google. Hashtags hebben bijvoorbeeld een grotere invloed dan trefwoorden, hoewel trefwoorden nog steeds een rol spelen.

Tegelijkertijd helpt het toevoegen van relevante hashtags aan je bio niet om je account te laten verschijnen in zoekopdrachten voor die hashtags.

Het opnemen van trefwoorden in je profielnaam en Instagram gebruikersnaam verbetert je vindbaarheid meer dan het toevoegen ervan aan je content. Dit kan allemaal wat verwarrend zijn als je nieuw bent met SEO voor Instagram.

Dat is precies de reden waarom we dit artikel hebben gemaakt – om je te helpen de beste Instagram optimalisatietactieken te begrijpen, zodat je gevonden kunt worden op het platform.

6 tips voor Instagram optimalisatie

Hier zijn enkele van de beste ideeën voor SEO op Instagram om je vindbaarheid en bereik op het platform te verbeteren:

Optimaliseer je Instagram profiel voor zoekopdrachten

De zoekfunctie van Instagram werkt een beetje zoals Google, in die zin dat het de meest relevante profielen levert op basis van je zoekterm. Volgens Instagram hangen de zoekresultaten af van verschillende factoren, waaronder de accounts die je volgt en waarmee je verbonden bent.

Ook hebben de berichten die je leuk vindt op Instagram een grote invloed op het bepalen van relevantie. Daarnaast spelen trefwoorden ook een cruciale rol.

Het is daarom handig als je je Instagram profiel kunt optimaliseren met trefwoorden om te verschijnen in relevante zoekopdrachten.

Hier is hoe je je Instagram account optimaliseert:

Naam en gebruikersnaam

Het opnemen van een primair trefwoord in je naam en gebruikersnaam is een goede manier om je kansen te vergroten om te verschijnen in relevante zoekopdrachten.

Bekijk bijvoorbeeld in de afbeelding hieronder hoe een zoekopdracht naar het trefwoord “interieur” profielen oplevert die het trefwoord in hun naam, gebruikersnaam of beide hebben.

Instagram interieur zoekopdracht

Je handle gebruiken voor Instagram optimalisatie

Voor gebruikersnamen is dit misschien niet altijd mogelijk, omdat je meestal bij je officiële merknaam moet blijven.

Maar je zou misschien een manier kunnen vinden om te spelen met de profielnaam in je bio

Je biografie

Je biografie is ook een uitstekende plek om trefwoorden toe te voegen waarvoor je wilt ranken. Je kunt deze ruimte gebruiken om je bedrijf te beschrijven met relevante secundaire trefwoorden.

Stel bijvoorbeeld dat je het trefwoord “salon” wilt targeten, dan kun je in je bio ook secundaire trefwoorden zoals “styling”, “make-up” of “make-overs” opnemen.

Bijschriften geoptimaliseerd voor Trefwoorden

Op de Instagram ontdek pagina kun je alleen zoeken naar inhoud met behulp van hashtags en locatietags. Daarnaast biedt Instagram ook inhoudsaanbevelingen die zijn gepersonaliseerd voor elke gebruiker op basis van hun interesses en interacties.

Bijvoorbeeld, als je regelmatig berichten “liked” die gerelateerd zijn aan mode, zal je ontdek pagina waarschijnlijk inhoud weergeven die aansluit bij het type inhoud waarin je interesse hebt getoond. Daar komen je post bijschriften om de hoek kijken.

Het algoritme van de ‘Instagram ontdek pagina’ gebruikt een framework voor accountinbedding dat helpt om accounts te identificeren die thematisch op elkaar lijken. Dit framework leert wat een woord betekent op basis van de context.

Ook identificeert het hoe bepaalde accounts relevant zijn voor elkaar op basis van de trefwoorden die worden gebruikt in bio’s, namen, gebruikersnamen en bijschriften.

Daarom zal het schrijven van beschrijvende Instagram bijschriften met relevante trefwoorden je kansen vergroten om te verschijnen op de ontdek pagina van relevante gebruikers.

Instagram zal de trefwoorden in je post bijschriften gebruiken om te bepalen welke onderwerpen van interesse overeenkomen met je account.

Bekijk bijvoorbeeld het beschrijvende bijschrift in de volgende post gerelateerd aan SEO en WordPress.

Google SEO cursus op Instagram voorbeeld

Beschouw hashtags als trefwoorden

Op Instagram fungeren hashtags zoals trefwoorden dat doen in reguliere zoekmachines – ze helpen gebruikers om relevante inhoud te ontdekken.

Wanneer je zoekt naar een bepaalde hashtag, toont het je alle berichten die met die hashtag zijn getagd.

Op dezelfde manier betekent het taggen van je bericht met een bepaalde hashtag dat het bericht verschijnt wanneer iemand naar die specifieke hashtag zoekt.

Daarom is het essentieel om populaire Instagram hashtags toe te voegen die relevant zijn voor de inhoud, zodat je het juiste publiek kunt aantrekken.

Maar probeer de bijschrift ruimte niet te overladen met hashtags, omdat dit storend kan zijn.

Hoewel je tot 30 hashtags mag gebruiken, is het belangrijk om de juiste dichtheid van hashtags voor je berichten te vinden. Je kunt tests uitvoeren om het ideale aantal voor jou te bepalen.

Houd echter in gedachten dat Instagram ook andere factoren zoals betrokkenheid en accountrelevantie in overweging neemt bij het rangschikken van je bericht in de hashtag zoekresultaten.

Dus, hoe meer betrokkenheid je krijgt, hoe groter de kans dat je bericht verschijnt in relevante hashtag zoekopdrachten.

Daarom is het essentieel om rekening te houden met de timing van het bericht, de beeldkwaliteit, enz., om je publiek beter te betrekken en de zichtbaarheid van de inhoud te verbeteren.

Uiteraard moet je altijd alleen de meest hoogwaardige content publiceren als je de aandacht van je publiek wilt trekken.

Je kunt ook achterhalen wat het beste tijdstip is om op Instagram te posten voor jouw merk en proberen je Instagram berichten, reels of verhalen in te plannen op het moment van de dag dat je volgers waarschijnlijk het meest actief en betrokken zijn.

Haal het maximale uit alternatieve tekst

Instagram heeft een functie waarmee je een alternatieve tekst kunt schrijven om je foto gedetailleerd te beschrijven. De app leest vervolgens de beeldbeschrijving voor met een schermlezer, zodat je kunt horen wat de foto bevat.

Deze alternatieve tekstfunctie was oorspronkelijk bedoeld om gebruikers met visuele beperkingen te helpen de visuele inhoud van Instagram te begrijpen.

Naast het verbeteren van de Instagram ervaring voor gebruikers met een visuele beperking, kun je deze functie ook gebruiken voor Instagram SEO.

Het idee is om trefwoorden in je alternatieve tekst te gebruiken om het Instagram algoritme beter te laten begrijpen wat de afbeelding bevat en hoe deze relevant kan zijn voor bepaalde gebruikers.

Hoewel Instagram automatisch alternatieve tekst voor je afbeeldingen genereert, is het belangrijk om dit gedeelte te bewerken zodat het beschrijvender is, aangezien de automatisch gegenereerde tekst mogelijk niet gedetailleerd genoeg is.

Om je eigen alternatieve tekst te schrijven, selecteer je “Geavanceerde instellingen” voordat je een afbeelding deelt.

Onder de geavanceerde instellingen, tik je op de optie “Alternatieve tekst schrijven”. Beschrijf vervolgens nauwkeurig de afbeelding in de alternatieve tekst en voeg enkele relevante trefwoorden toe. Tik op “Opslaan” en deel vervolgens het bericht.

Taggen

Een andere manier om je zichtbaarheid op Instagram te vergroten, is door getagd te worden. Wanneer mensen jouw account taggen in hun berichten of Instagram Stories, kunnen anderen doorklikken naar jouw profiel.

Dus, hoe vaker je getagd wordt, hoe groter de kans dat je een nog groter publiek aantrekt.

Bijvoorbeeld, je kunt mensen aanmoedigen om jou te taggen in foto’s van jouw producten voor een kans om in jouw berichten uitgelicht te worden.

Je kunt vervolgens enkele van hun foto’s opnieuw posten om te laten zien hoezeer je ze waardeert. Zelfs als je een consistente feed esthetiek wilt behouden, kun je hun berichten nog steeds delen in je IG verhalen.

Je kunt ook promoties en weggeefacties organiseren waarbij het taggen van jouw account betrokken is. Dit is een uitstekende manier om het aantal tags te verhogen, omdat mensen eerder geneigd zijn deel te nemen als er iets te winnen valt.

Volg en optimaliseer

Net zoals je de impact van je reguliere SEO inspanningen analyseert, is het ook essentieel om te meten hoe je Instagram optimalisatie inspanningen vruchten afwerpen.

Om bovenaan je spel te blijven, voer je regelmatig een audit uit van je Instagram account. Zorg ervoor dat je de juiste vragen stelt:

Waren de veranderingen de moeite waard? Hadden ze überhaupt invloed op de zichtbaarheid?

Wat zou je mogelijk kunnen doen om een nog grotere impact te maken? Je krijgt het antwoord op al deze vragen zodra je je Instagram prestaties begint te volgen.

Als je een zakelijk account of een makersprofiel op Instagram hebt, krijg je een uitgebreide analysetool om de prestaties van je account te meten.

Deze ingebouwde analyse is geweldig voor het begrijpen van inzichten van individuele berichten.

Bovendien geeft het je een gedetailleerd overzicht van bereik en impressies, evenals hoe je elke kijker hebt weten aan te trekken – of het nu vanuit het startscherm, hashtags, profiel enzovoort is.

Vergeet niet om een beter idee te krijgen van de verschillen tussen bereik en impressies, zodat je kunt begrijpen hoe deze twee statistieken een rol spelen in je algehele prestaties.

Tools die je kunnen helpen hiermee zijn bijvoorbeeld Later, Hootsuite en Sprout Social. Ook kan je op websites zoals AppSumo kijken voor spectaculaire deals qua social media beheer tools.

Verover Instagram met Instagram SEO

Nu je weet hoe je Instagram profielen kunt optimaliseren, is het tijd om dit in de praktijk te brengen. Jouw Instagram account kan het verschil maken tussen een winnend merk zijn of slechts een van de vele bedrijven.

Verhoog dus je zichtbaarheid op het platform met effectieve Instagram SEO en vergroot je merkbekendheid bij een relevant publiek. Maak optimaal gebruik van de hierboven gegeven Instagram optimalisatietips om gevonden te worden op het platform.

2 reacties op “Instagram SEO voor 2023: 6 tips om je zichtbaarheid te vergroten”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *