Dubbele meta omschrijvingen en de impact op SEO

Dubbele meta beschrijvingen zijn meta beschrijvingen die identiek zijn voor twee of meer pagina’s op jouw website.

Een meta beschrijving is een HTML-tag die een korte samenvatting bevat van de inhoud van een webpagina. Zoekmachines zoals Google gebruiken ze vaak om beschrijvende fragmenten te genereren in zoekresultaten.

Laten we eens kijken hoe dubbele meta beschrijvingen er in de praktijk uitzien.

Dit is een voorbeeld van twee pagina’s op één website met dezelfde meta beschrijving.

Dubbele meta omschrijvingen en hoe op te lossen

Maar waarom zijn dubbele meta beschrijvingen een probleem?

Waarom dubbele meta beschrijvingen problemen veroorzaken

Dubbele meta beschrijvingen kunnen een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en het klikpercentage vanuit zoekmachine resultaten.

Wanneer twee of meer pagina’s dezelfde meta beschrijving hebben, kunnen gebruikers mogelijk niet achterhalen wat voor soort inhoud ze op elke pagina kunnen verwachten.

Dit kan verwarring veroorzaken bij potentiële bezoekers van jouw website en ertoe leiden dat ze elders antwoorden gaan zoeken, mogelijk op de websites van jouw concurrenten die op dezelfde zoekmachine resultatenpagina’s (SERP’s) staan.

Dit kan leiden tot een lager klikpercentage, een afname in organisch verkeer en mogelijk schade toebrengen aan de reputatie van jouw merk.

Dubbele meta beschrijvingen in 4 stappen repareren

Laten we ontdekken hoe je eenvoudig dubbele meta beschrijvingen kunt vinden en repareren in vier stappen.

Identificeer pagina’s met dubbele meta beschrijvingen

Om pagina’s met dubbele meta beschrijvingen te identificeren, kun je de volgende stappen volgen:

  1. Gebruik een SEO-audittool: Maak gebruik van een SEO-audittool zoals Screaming Frog, Ahrefs, of SEMrush. Voer je website-URL in en laat de tool alle pagina’s crawlen.
  2. Exporteer de gegevens: Exporteer de gegevens met betrekking tot meta beschrijvingen naar een spreadsheet programma zoals Excel of Google Sheets.
  3. Sorteer en filter: Sorteer de gegevens op de meta beschrijving kolom en filter op dubbele beschrijvingen. Hierdoor kun je snel identificeren welke pagina’s dezelfde meta beschrijvingen hebben.
  4. Onderzoek en corrigeer: Ga door de lijst met dubbele beschrijvingen en beoordeel of ze inderdaad identiek moeten zijn. Als dat niet het geval is, markeer de pagina’s dan voor verder onderzoek.

Prioriteer de belangrijkste pagina’s

Als je website veel problemen heeft met dubbele meta beschrijvingen, is het het beste om eerst de belangrijkste problemen aan te pakken.

De belangrijkste pagina’s om te corrigeren zijn diegene die:

  • Een hoge zakelijke relevantie hebben: Bijvoorbeeld verkooppagina’s met een hoge conversieratio en/of pagina’s die recentelijk een daling in verkeer hebben ondervonden.
  • Een hoog zoekverkeerspotentieel hebben: Bijvoorbeeld pagina’s die zijn bedoeld om te scoren op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en die veel vertoningen krijgen maar relatief weinig klikken in zoekmachines.

Je kunt de hoeveelheid traffic per individuele pagina makkelijk vinden met SEO tools zoals SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest. Natuurlijk kan je ook gratis tools zoals Google Search Console of Google Analytics gebruiken.

Schrijf unieke en beschrijvende meta beschrijvingen

Voor elke geselecteerde pagina, schrijf een unieke meta beschrijving.

Laten we eens kijken naar enkele van de beste praktijken als het gaat om meta beschrijvingen:

  • Inclusief het belangrijkste zoekwoord. Hiermee laat je de lezer en zoekmachines weten wat ze kunnen verwachten op je pagina.
  • Beantwoord de zoekintentie. Verzeker gebruikers ervan dat ze zullen vinden wat ze zoeken op je pagina. Bijvoorbeeld, als iemand op zoek is naar “hoe je Crocs stylet,” kun je je meta beschrijving beginnen met “leer hoe je Crocs stijlt…”
  • Zorg ervoor dat het overeenkomt met de inhoud op de pagina. Als iets niet op de pagina staat, vermeld het dan niet in de meta beschrijving, want dat leidt tot teleurstelling en een hoger bouncepercentage.
  • Houd het kort. Een meta beschrijving van 105 tekens tot 150 tekens is zichtbaar op zowel desktop als mobiel.
  • Begin met de belangrijkste informatie: Dit zorgt ervoor dat de zoekwoorden verschijnen, zelfs als een deel van de meta beschrijving wordt afgekapt door Google.

Bijwerken en veranderingen volgen

Het bijwerken van meta beschrijvingen op je website is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hiermee kun je de zichtbaarheid van je pagina’s verbeteren en gebruikers aantrekken door relevante en aantrekkelijke beschrijvingen weer te geven in zoekresultaten.

Nadat je de benodigde wijzigingen hebt aangebracht, is het cruciaal om de effecten ervan te monitoren. Door veranderingen bij te houden, kun je evalueren hoe goed je nieuwe meta beschrijvingen presteren en waar nodig aanpassingen maken om je SEO-strategie te optimaliseren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *