Google robot browsing the world wide web

De top 3 Google ranking factoren die echt belangrijk zijn

Begin met het echt begrijpen van Google’s motivatie en werking, zodat je jouw benadering van content en SEO-strategie kunt vormgeven om te ranken.

Was SEO maar zo eenvoudig als het hebben van een lijst met rankingfactoren die Google toepast in zijn algoritme.

Was SEO maar zo eenvoudig als dat Google slechts één algoritme had. Was het maar zo dat elke niche en locatie op dezelfde manier werd gerangschikt.

De dagen dat zoekmachines op een basaal niveau werkten, waarbij het volproppen van trefwoorden en een groot aantal links duidelijke factoren waren die de ranking beïnvloedden, zijn voorbij. En er was slechts één algoritme om je zorgen over te maken.

In de afgelopen 25 jaar is SEO een steeds complexere en genuanceerdere discipline geworden.

Rankingfactoren verschillen per sector en trefwoord. YMYL-rankings worden anders behandeld dan hoe e-commerce transactiequery’s worden gerangschikt, en lokale zoekopdrachten zijn weer anders.

Er is slechts één zekerheid met SEO: hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je nog veel te leren hebt.

Er is geen officiële blauwdruk of checklist van Google rankingfactoren die je kunt volgen. Maar wat we wel weten, is dat er bepaalde factoren of signalen zijn die Google belangrijk acht voor het rangschikken van pagina’s.

Factoren, Systemen en Signalen

Elke keer dat Google zijn documentatie bijwerkt of wanneer figuren zoals Gary Illyes, John Mueller of Danny Sullivan commentaar geven, duiken SEO-experts er diep in om de implicaties te begrijpen.

Dit vormt een uitdaging voor zowel Google als de bredere SEO-gemeenschap. Vaak focussen SEO-experts zich te sterk op details en verliezen ze het overzicht van wat werkelijk essentieel is. Er lijkt geen onderwerp meer geanalyseerd te worden dan de factoren die de ranking beïnvloeden.

Er is een groeiende fixatie onder SEO-professionals op de semantische nuances tussen ‘factoren’, ‘systemen’ en ‘signalen’.

Toen er wijzigingen werden aangebracht in de documentatie en de ‘pagina-ervaring’ uit de sectie ‘Systemen’ werd verwijderd, voelde Google de noodzaak om een verklaring te geven op Twitter: “Ranking systemen en ranking signalen zijn niet hetzelfde; systemen gebruiken vaak signalen. Sommige elementen die we onder ‘systemen’ hadden gecategoriseerd met betrekking tot pagina-ervaring waren in feite ‘signalen’. Ze hoorden niet thuis op de pagina over systemen. Hun verwijdering betekent niet dat we de pagina-ervaring negeren. Het betekent simpelweg dat deze elementen geen ranking systemen zijn, maar signalen die door andere systemen worden gebruikt.”

Uit deze verklaring blijkt dat de pagina-ervaring nog steeds een belangrijke factor is voor ranking.

Bij een nadere beschouwing van de terminologie blijkt dat Google twee officiële pagina’s heeft die specifiek gaan over rankingfactoren:

A guide to Google Search ranking systems

Google uses automated ranking systems that look at many factors and signals about hundreds of billions of web pages and other content in our Search index to present the most relevant, useful results, all in a fraction of a second.

Google

To give you the most useful information, Search algorithms look at many factors and signals, including the words of your query, relevance and usability of pages, expertise of sources, and your location and settings. The weight applied to each factor varies depending on the nature of your query.

Google

Tijdens een ‘Ask Me Anything’-sessie op PubCon (september 2023) besprak Gary Illyes de verschillen tussen factoren, signalen en systemen. Hij zei: “Het voornaamste verschil zit hem gewoon in de terminologie.”

De eenvoudigste manier om onderscheid te maken tussen systeem en signaal is door te zeggen dat Google’s ranking systemen gezien kunnen worden als de machine learning lagen die worden toegepast om zoekresultaten te verfijnen. Ranking signalen beïnvloeden de systemen en de ranking.

In een direct bericht verduidelijkte SEO-expert Ammon Johns dit door te zeggen: “Niet alles wat als signaal wordt geclassificeerd, wordt in elk systeem gebruikt. Veel zaken die Google als signalen classificeert, zijn mogelijk niet van toepassing op een specifieke zoekopdracht, of kunnen anders worden gewogen dan bij een andere zoekopdracht. Bijvoorbeeld, zelfs Google’s meest bekende signaal, PageRank, wordt helemaal niet gebruikt in Lokale Zoekopdrachten.”

De Google-pagina “Hoe Zoeken Werkt” gaat over “belangrijke factoren die helpen bepalen welke resultaten worden weergegeven voor je zoekopdracht.”

Op deze pagina worden de belangrijkste factoren samengevat als:

  • Betekenis
  • Relevantie
  • Kwaliteit
  • Bruikbaarheid
  • Context

Als je de fundamentele benadering van Google begrijpt, dan is het niet nodig om je te verliezen in semantiek. Een logische benadering gericht op het einddoel voor de eindgebruiker is een veel effectievere en duurzamere strategie.

In wezen streeft Google ernaar om de best mogelijke zoekresultaten te bieden, zodat het een marktleidend product heeft. Het is een bedrijf. Als je dit begrijpt, snap je het fundamentele concept van SEO.

Met dat in gedachten, hier zijn de fundamentele rankingfactoren die allemaal overwogen moeten worden voor zichtbaarheid in de SERP.

De 3 ranking factoren

Onderstaand een opsomming van de drie belangrijkste factoren die meetellen in het bepalen van jouw posities:

Content van hoge kwaliteit

De eerste stap in ranking is het begrijpen van de zoekopdracht van de gebruiker.

De tweede stap is het matchen van de zoekopdracht met de inhoud op een pagina.

Uit “Hoe Zoeken Werkt”: “Onze systemen analyseren de inhoud om te beoordelen of deze informatie bevat die relevant kan zijn voor wat je zoekt.”

Zolang je site technisch gezien goed genoeg is om gecrawld en weergegeven te worden, blijft kwalitatieve content de belangrijkste rankingfactor.

Content is niet alleen essentieel voor ranking, maar ook voor gebruikerservaring en conversie.

Gary Illyes van Google vat dit samen door te zeggen: “Zonder content is het letterlijk onmogelijk om te ranken. Als je geen tekst op een pagina hebt, ga je er niet voor ranken. Elke site zal iets anders hebben als de top 2 of 3 rankingfactoren.”

Het internet is letterlijk opgebouwd uit pagina’s met content.

Maar wat is hoogwaardige content? Kort gezegd kan het het beste worden gedefinieerd als content die voldoet aan E-A-T signalen en het toont:

  • Experience
  • Expertise
  • Authoritativeness
  • Trustworthiness

Een essentieel onderdeel van content zijn de trefwoorden en woorden op de pagina. Er gaan theorieën rond dat trefwoorden nu achterhaald zijn en niet meer nodig zijn om te ranken. Maar op een fundamenteel niveau doen trefwoorden er nog steeds toe.

Zoals Google zegt: “Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer content dezelfde trefwoorden bevat als je zoekopdracht. Bijvoorbeeld, bij webpagina’s, als die trefwoorden op de pagina verschijnen, of als ze in de koppen of in de tekst voorkomen, kan de informatie relevanter zijn.”

Een pagina moet duidelijk aangeven waar het over gaat om elke onduidelijkheid te voorkomen en om gerankt te worden.

Systeem voor nuttige content

Gelanceerd in 2022, is Google’s systeem voor nuttige content gericht op het bieden van de beste content aan de gebruiker.

Google streeft ernaar dat content echte praktijkervaring laat zien, wat weer terugkomt op het bieden van de beste ervaring voor de lezer: “meer content door mensen, voor mensen.”

Het systeem wordt voortdurend bijgewerkt en in 2023 hebben we al meerdere updates gezien.

Google stelt: “Het systeem voor nuttige content is bedoeld om content beter te belonen waar bezoekers het gevoel hebben dat ze een bevredigende ervaring hebben gehad, terwijl content die niet aan de verwachtingen van een bezoeker voldoet, minder goed zal presteren.”

Enkele richtlijnen voor nuttige content, die allemaal E-E-A-T benadrukken, zijn onder andere:

  • Dwaal niet af van je hoofdonderwerp
  • Toon praktijkervaring
  • Combineer niet meerdere onderwerpen op één site.

RankBrain

Gelanceerd in 2015, is RankBrain een van Google’s machine learning systemen die woorden aan concepten kan koppelen en helpt Google de intentie van een zoekopdracht te begrijpen.

Dit maakt deel uit van het verfijnen van de ranking waarbij Google zal proberen de meest relevante resultaten voor een zoekopdracht terug te geven. Het stelt Google ook in staat om resultaten te tonen voor zoekopdrachten waarvoor nog geen eerdere zoekgeschiedenis bestaat.

Vóór RankBrain begreep Google geen synoniemen en gaf het letterlijke interpretaties van een woord terug. Volgens Google: “… voordat we geavanceerde AI hadden, zochten onze systemen simpelweg naar overeenkomende woorden.

Bijvoorbeeld, als je zocht naar “pziza” – tenzij er een pagina was met die specifieke spelfout, zou je waarschijnlijk de zoekopdracht opnieuw moeten uitvoeren met de juiste spelling om een stukje in jouw buurt te vinden.

Nu, met geavanceerd machine learning, kunnen onze systemen intuïtiever herkennen of een woord er niet goed uitziet en een mogelijke correctie suggereren.”

BERT

In 2018 zorgde BERT voor opschudding in de SEO-industrie als een belangrijke update voor Google, die naar verluidt ongeveer 10% van de zoekopdrachten op dat moment beïnvloedde.

Het systeem begrijpt hoe combinaties van woorden verschillende betekenissen kunnen hebben, vooral stopwoorden. Hierdoor worden zelfs zogenaamde stopwoorden relevant in zoekopdrachten wanneer ze bijdragen aan de betekenis van een query.

Volgens Google: “BERT was een enorme verandering in het begrijpen van natuurlijke taal, waardoor we beter begrijpen hoe combinaties van woorden verschillende betekenissen en intenties uitdrukken.”

Multitask Unified Model (MUM)

In 2021 werd tijdens Google IO MUM aangekondigd als een systeem om dingen een stap verder te brengen door multimodaal te zijn, wat het mogelijk maakt om informatie uit tekst, afbeeldingen en mogelijk video te halen.

MUM wordt niet toegepast als een ranking systeem voor alle verticals, zoals Google zei: “Hoewel we nog in de beginfase zitten van het benutten van het potentieel van MUM, hebben we het al gebruikt om zoekopdrachten naar informatie over het COVID-19-vaccin te verbeteren.”

Het lijkt erop dat de belangrijkste toepassing zal zijn voor zoekopdrachten die tekst en afbeeldingen kunnen bevatten in Google Lens.

Google stelt: “Naarmate we meer MUM-gedreven ervaringen introduceren in Search, zullen we beginnen te verschuiven van geavanceerd taalbegrip naar een meer genuanceerd begrip van informatie over de wereld… MUM is in staat om zowel taal te begrijpen als te genereren.”

Content actualiteit

Caffeine werd in 2010 geïntroduceerd en betekende een verschuiving van het elke paar weken vernieuwen van de volledige index. Google’s aangegeven doel voor Caffeine was om “het web in kleine delen te analyseren en onze zoekindex continu en wereldwijd bij te werken.”

Aangezien het internet snel groeide, bouwde Google in 2011 voort op Caffeine en introduceerde “Actualiteit” door aan te kondigen: “…vandaag brengen we een aanzienlijke verbetering aan in ons rankingalgoritme die ongeveer 35 procent van de zoekopdrachten beïnvloedt en beter bepaalt wanneer we je actuelere relevante resultaten moeten geven voor deze verschillende gradaties van actualiteit.”

De actualiteit van content wordt niet toegepast op alle zoekopdrachten. Het is afhankelijk van de zoekopdracht en is crucialer voor sommige niches en zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan resultaten van brekend nieuws, het weer of aandelenkoersen.

De meeste content zal na verloop van tijd enige mate van verval zien in zoekresultaten als deze niet wordt bijgewerkt. Ideeën, concepten, producten en informatie zijn allemaal voortdurend in ontwikkeling, en de veranderende verwachtingen van gebruikers sluiten daarbij aan.

Personalisatie & lokaliteit

Hoewel het niet direct gaat over de kwaliteit van de content, is het de moeite waard om te vermelden dat bovenop alle andere rangschikkingsfactoren een laag van personalisatie ligt, die rekening houdt met de zoekgeschiedenis en locatie van de gebruiker.

Bijvoorbeeld, zoekopdrachten zoals “beste koffiezaak” worden beschouwd als locatie-afhankelijk en zullen een kaart met resultaten tonen op basis van je locatie. Sommige productzoekopdrachten worden gesorteerd op locatie om lokale leveranciers te tonen.

Resultaten voor dezelfde zoekopdracht kunnen verschillen per apparaat, en het begrijpen van de motivatie die een gebruiker kan hebben in een bepaalde fase van hun zoektocht maakt een verschil in welke resultaten getoond moeten worden in de SERPs.

Als voorbeeld: de zoekopdracht “London Zoo” toont op een desktop resultaten met de nadruk op onderzoek met video- en afbeeldingscarrousels, terwijl de mobiele SERP zich richt op tickets, routebeschrijvingen en locatie.

Zoals John Mueller zei: “Als je op je telefoon zoekt, wil je misschien meer lokale informatie omdat je onderweg bent. Terwijl je op een desktop misschien meer afbeeldingen of video’s wilt zien in de zoekresultaten.”

Wanneer je trefwoordonderzoek doet en content creëert, is het belangrijk om te begrijpen hoe personalisatie en lokaliteit de ranking zullen beïnvloeden en dit in je strategie mee te nemen.

E-E-A-T is geen rankingfactor, maar wel belangrijk

Hoewel het niet direct een systeem is voor ranking, is Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid – E-E-A-T – een cruciaal belangrijk SEO-concept waar alle contentmakers rekening mee moeten houden.

Google’s Richtlijnen voor Kwaliteitsbeoordelaars waren vroeger een streng bewaakt document bij Google dat uiteindelijk online werd gelekt. Google publiceert het document nu openlijk als een voorbeeld van waar zijn Kwaliteitsbeoordelaars naar op zoek zijn wanneer ze websites handmatig beoordelen.

E-E-A-T maakt deel uit van de Richtlijnen voor Kwaliteitsbeoordelaars van Google en is niet zozeer een rankingfactor, maar eerder een richtlijn.

E-E-A-T bestaat uit een reeks verfijnende signalen die alles onderstrepen wat Google heeft geprobeerd te bereiken met een betere gebruikerservaring en het bestrijden van desinformatie.

Het concept is belangrijk voor alle niches, maar vooral voor iedereen in YMYL-niches, zoals financiën of gezondheid, waar de resultaten echt een aanzienlijke impact kunnen hebben op het leven van de gebruiker.

Zoals hierboven vermeld, is kwalitatieve content een cruciale rankingfactor, en er is geen betere leidraad om je te vertellen hoe je dat kunt bereiken dan de E-E-A-T-richtlijnen. Het opbouwen van een geloofwaardige reputatie als expert binnen een vakgebied ondersteunt het doel van Google en biedt een goede gebruikerservaring.

Google robot browsing the world wide web

Page experience

Er ontstond enige opschudding in de gemeenschap toen pagina-ervaring werd verwijderd van Google’s pagina over ranking systemen. Dit dwong het Search Liaison-team om te zeggen: “…Zoals onze richtlijnen over pagina-ervaring in de eerste zin zeggen: ‘Google’s kern ranking systemen willen content belonen die een goede pagina-ervaring biedt.'”

Pagina-ervaring werd in 2021 geïntroduceerd. Voordat dit gebeurde, werden Core Web Vitals (CWVs) benadrukt als een belangrijke rankingfactor.

CWVs werden vervolgens onderdeel van een grotere groep ‘signalen’ die samen de pagina-ervaring vormen – in wezen nog steeds een rankingfactor, maar nu onderdeel van een groep factoren die nu bekend staan als ‘Pagina-ervaring’.

Om te begrijpen waarom dit belangrijk is, moet je begrijpen wat Google wil bereiken.

Google wil een goede gebruikerservaring bieden. Het is geen goede weerspiegeling van zijn product als het pagina’s serveert die te lang duren om te laden, niet goed laden op bepaalde apparaten, of worden verduisterd door grote advertenties die gebruikers belemmeren om toegang te krijgen tot de pagina.

Google zegt: “Google’s kern ranking systemen willen content belonen die een goede pagina-ervaring biedt.”

Pagina-ervaring richt zich op vier belangrijke signalen:

  • HTTPS
  • Paginasnelheid
  • Mobielvriendelijkheid
  • Core Web Vitals

Pagina-ervaring is belangrijk, maar niet de meest kritische factor. In sommige gevallen wordt het niet toegepast op ranking, maar is het belangrijker wanneer twee pagina’s strijden om een positie.

Zoals John Mueller uitlegt: “Als alle content op de zoekresultatenpagina erg op elkaar lijkt, dan helpt het gebruik van Pagina-ervaring waarschijnlijk een beetje om te begrijpen welke van deze pagina’s snel of redelijk zijn met betrekking tot de gebruikerservaring en welke van deze minder redelijk zijn om te tonen in de zoekresultaten.”

Google wil het beste product op de markt leveren, en dit is een cruciaal onderdeel van SEO dat over het hoofd is gezien. Focussen op de motivatie van Google en hiermee werken, zal je betere resultaten opleveren voor ranking dan wat dan ook.

Links

Rankingfactoren en links gaan hand in hand.

Sinds de lancering van Google hebben SEO-professionals links gebruikt om rankings te manipuleren. En Google heeft linkspam bestreden om zijn resultaten te verbeteren.

Veel SEO-professionals denken dat links als rankingfactor worden afgebouwd. In een peiling uit 2022 door Marie Haynes dacht 44% van de reagerende SEO-professionals dat linkbuilding nu minder effectief was vergeleken met enkele jaren geleden.

Als we beginnen met te kijken waarom links historisch gezien belangrijk zijn geweest, gaven Google-oprichters Sergey Brin en Lawrence Page in hun beroemde paper aan Stanford links een prominente plaats als een van de belangrijkste rankingfactoren in een systeem dat leek op de citaties die aan wetenschappelijke artikelen werden gegeven.

In de beginjaren van Google werden links snel de meest gebruikte spamtechniek voor ranking. Pas in 2012, met de legendarische Penguin-update, wist Google de laagwaardige links te elimineren, en sindsdien probeert het het belang van links te verminderen.

Toch was de eerste keer dat een vertegenwoordiger van Google online zei dat links een rankingfactor waren in 2016. In een Q&A met Ammon Johns en anderen zei Google Search Quality Senior Strateeg Andrey Lipattsev dat de top 3 ranking signalen “Content, Links, RankBrain” zijn.

Fast forward naar 2023; in een AMA op PubCon gaf Gary Illyes vervolgens een tegengestelde mening door te zeggen dat links niet langer een “top 3” ranking signaal zijn en dat al “geruime tijd” niet meer zijn geweest. “Er is echt geen universele top 3.” Illyes ging verder met te zeggen: “Het is absoluut mogelijk om te ranken zonder links.”

Het is de moeite waard om te overwegen dat er veel redenen zijn waarom Google het belang van links zou bagatelliseren, zoals het verminderen van linkspam. Google zal niet ronduit beweren dat links een gegarandeerde rankingfactor zijn als ze zo gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden. Ja, het is technisch gezien mogelijk om te ranken zonder links, maar meestal verbeteren links wel de ranking.

In een directe berichtenconversatie zei Ammon in reactie op zijn video uit 2016: “Toen Andrey Lipattsev antwoordde met ‘Content, Links en RankBrain’, zei hij dat wat er toe doet on-page, off-page is, en hoe Google een query verwerkt – wat iedereen al had moeten weten. Op die basis, ongeacht wat Gary Illyes sindsdien heeft gezegd, zijn dat inderdaad nog steeds de drie essentiële factoren van vandaag.”

Afgezien van de stroom van PageRank, is een van de redenen dat links belangrijk zijn dat Google typisch pagina’s vindt door te crawlen, en het navigeert pagina’s via links.

Daarom kan een pagina zonder inkomende of interne links moeilijk te ranken zijn, omdat deze niet door Google wordt gevonden via links om gecrawld en geïndexeerd te worden. De mogelijkheid van het ontbreken van links benadrukt het belang van het indienen van een sitemap, die Google vertelt welke pagina’s je geïndexeerd wilt hebben.

Interne linking helpt niet alleen Google om alle gelinkte pagina’s op je site te crawlen en te indexeren – het helpt ook om topic clusters te interlinken, wat een waardevolle SEO-contentstrategie is.

Wat belangrijk is, is dat niet alle links gelijk zijn, en Google focust op de kwaliteit van een individuele link, niet het volume van links.

John Mueller zei: “Het aantal links was misschien een belangrijke factor in de begindagen van PageRank, maar Google geeft tegenwoordig prioriteit aan nuttigere metrics om links te evalueren.”

Links hebben niet dezelfde impact als in de vroege dagen toen het mogelijk was om te ranken met een groot aantal inkomende links van lage kwaliteit. Tegenwoordig zijn relevantie en kwaliteit van de link belangrijk.

Links van goede kwaliteit hebben nog steeds invloed op de ranking, en veel SEO-professionals zouden zeggen dat ze nog steeds meetellen.

Op dit moment kunnen we met zekerheid zeggen dat interne links en inkomende links nog steeds worden beschouwd als een rankingfactor.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *