Optimaliseren voor spraakzoekopdracht

Google voice search: Wat is het en hoe te optimaliseren?

Als je bedrijf zich nog niet richt op optimalisatie voor spraakzoekopdrachten, loop je mogelijk verkopen mis.

De gestage opkomst en dominantie van spraakzoekopdrachten in het landschap van zoekmachines kunnen niet worden genegeerd.

Smartphones, slimme luidsprekers, auto’s, slimme tv’s, slimme huisonderdelen, draagbare apparaten, huishoudelijke apparaten en andere verbonden gadgets worden steeds populairder.

Ze bieden het gemak waar de moderne consument naar verlangt. Een eenvoudige druk op de knop, gevolgd door het mondeling uitspreken van een zin, kan onmiddellijke resultaten opleveren.

Sprakherkenningstechnologie heeft ons leven nog gemakkelijker gemaakt en winkelen moeitelozer. En meer consumenten ontdekken de voordelen van het gebruik van een virtuele assistent voor hun behoeften.

Voorspellingen geven aan dat tegen 2024 het aantal digitale spraakassistenten 8,4 miljard eenheden zal bereiken. Dit aantal is hoger dan de wereldbevolking. Bovendien heeft bijna een derde van de Amerikaanse bevolking een slimme luidspreker.

Voordat we dieper ingaan op tips voor het optimaliseren voor spraakzoektechnologie, laten we eerst kijken wat spraakzoekopdrachten zijn en waar ze vandaan komen.

Wat is spraakzoekopdracht?

Spraakzoekopdracht verwijdert een laag moeite, waardoor consumenten technologie kunnen gebruiken om een vraag te beantwoorden of simpelweg meer informatie over een onderwerp te vinden.

Spraakzoekfunctionaliteit werkt via het automatische spraakherkenningssysteem (ASR) om stemsignalen om te zetten in tekst.

Deze spraakherkenningstechnologie stelt gebruikers van slimme apparaten in staat om te zoeken door simpelweg hun stem te gebruiken.

De spraakzoektechnologie vertaalt vervolgens gesproken woorden naar tekst.

Vervolgens gebruikt de zoekmachine de tekst alsof het een standaard zoekopdracht is en levert relevante zoekresultaten.

Na verloop van tijd verbetert machine learning om natuurlijke menselijke taal en de intentie van de zoeker beter te begrijpen om de best mogelijke resultaten te bieden.

Kunstmatige intelligentie (AI) helpt persoonlijke spraakassistent-apparaten met audiokwaliteit, verbeterde batterijduur en stemcontrole. Verbeteringen in de verwerking van natuurlijke taal blijven beter de vragen en opdrachten van de eindgebruiker begrijpen.

Hoe werkt spraakzoekopdracht?

Spraakzoekopdracht is ingewikkeld. Echter, een basiskennis kan helpen bij het sturen van je inspanningen om te optimaliseren voor spraakzoekopdrachten.

Elke keer als een spraakzoekopdracht wordt uitgevoerd, zal een spraakassistent op zijn beurt:

  • De geluiden filteren, ervoor zorgend dat het zich concentreert op de spraakopdracht los van achtergrondgeluiden.
  • De spraakzoekopdracht digitaliseren, geluidsgolven omzetten in digitale data.
  • Een spraakanalyse uitvoeren door de digitale data te verwerken.
  • Verbinding maken met externe gegevensbronnen, zoals Google Zoeken, om relevante antwoorden te vinden en te leveren.
  • De informatie vertalen om de intentie van de zoeker te bevredigen.
  • Patronen herkennen en de opdracht vergelijken met bestaande voorbeelden in de database.

Hoe spraakzoekopdracht verschilt van traditionele zoekopdrachten

Spraakzoekopdrachten leveren over het algemeen sneller resultaten op dan wanneer een zoeker een vraag intypt op hun mobiele telefoon of desktopcomputer.

Bovendien zal de manier waarop een zoeker communiceert met een spraakzoekapparaat anders zijn dan wanneer ze dezelfde informatiebehoefte zouden uittypen.

Gebruikers van spraakzoekopdrachten spreken vaak in een meer conversatie, natuurlijke toon alsof ze met een vriend praten. Ze zullen waarschijnlijk langere, specifieke trefwoorden gebruiken in hun zoekopdracht.

Bijvoorbeeld, bij het zoeken naar een optometrist, kunnen potentiële klanten een spraakzoekopdracht uitvoeren met “waar kan ik een optometrist vinden in de buurt van de Amsterdam?”

Gebruikers van mobiele telefoons die een zoekopdracht uitvoeren, kunnen daarentegen simpelweg “optometrist bij mij in de buurt” typen in de zoekbalk.

Beide locatiegebaseerde zoekopdrachten zullen relevante zoekresultaten opleveren, maar zoals je ziet, is de ene veel specifieker (en langer) dan de andere.

Optimaliseren voor spraakzoekopdrachten

Volg standaard SEO beste praktijken bij het opstellen van content voor je webpagina’s. Dit omvat het optimaliseren van je titeltags, het gebruik van schema markup om rijke resultaten te targeten, het integreren van specifieke langere trefwoorden in je content, en meer.

Bovenal moet je content relevant en nuttig zijn voor de lezer. Potentiële klanten willen directe antwoorden, en als ze die niet binnen enkele seconden in je content vinden, zal het merendeel elders kijken.

Stel een lijst met vragen op voordat je je content opstelt om ervoor te zorgen dat je elk adres. Vermijd overbodige informatie en focus op het bieden van de best mogelijke informatie. Presenteer die informatie bovenaan je artikel in plaats van potentiële klanten door je content te laten scrollen om te vinden wat ze nodig hebben.

Zoek & gebruik conversatiegerichte trefwoorden

Zoals je weet, zijn korte en vage trefwoorden de vijand van SEO.

In de meeste gevallen zijn middellange en lange trefwoorden veel beter: hoe specifieker ze zijn, hoe groter de kans dat ze je een klant opleveren.

Spraakzoekopdrachten gaan nog een stap verder: zelfs lange trefwoorden zijn niet voldoende.

In plaats daarvan moet je volledige zinnen en vragen gebruiken die normaal gesproken in gesprekken tussen echte mensen worden gebruikt.

Zoals, “Waar zit er een kapper in Amsterdam die momenteel open is?”

Gelukkig kunnen tools voor het vinden van trefwoorden dergelijke zinnen en vragen prima oppikken.

Creëer een FAQ

Je hoort vaak dat het hebben van een FAQ-pagina op je site geweldig is voor je SEO, en dat is absoluut waar.

Gebruikers komen met vragen, en jij moet de antwoorden klaar hebben. SEO-experts adviseren om content te creëren die voldoet aan de behoeften van de gebruikers, en er is moeilijk een beter voorbeeld te bedenken dan een FAQ.

Maar de belangrijke woorden hier zijn “vragen” en “antwoorden” – dat is de essentie van spraakzoekopdrachten! Die vragen en antwoorden zijn de drijfveren van conversatietaal, waar we het net over hadden.

Gebruik je onderzoek uit stap 1, en lijst de vragen op een van je site’s pagina’s – volg ze dan simpelweg op met antwoorden. Maak ze gedetailleerd, maar niet te lang; gebruikers geven de voorkeur aan snelle antwoorden, en antwoorden van spraakzoekopdrachten zijn ook vaak aan de kortere kant.

Gebruik meertaligheid

De kans is groot dat je bezoekers divers zijn en meerdere talen spreken. Als dat zo is, moet je content voorbereiden die zij kunnen vinden en gebruiken.

Met spraakzoekopdrachten is het van belang dat de vertaling van je content zeer nauwkeurig is. Je wilt ervoor zorgen dat wanneer Siri of een andere assistent je content voorleest, je klinkt als een betrouwbare en gezaghebbende bron.

Claim je Google bedrijfsprofiel

Ongeveer de helft van de gebruikers van spraakzoekopdrachten zoekt dagelijks naar informatie over lokale bedrijven. Omdat spraakzoekopdrachten zo gericht zijn op lokale resultaten, is het essentieel om ervoor te zorgen dat jouw resultaten bovenaan staan.

Het is eenvoudig en helemaal gratis.

Snel en mobielvriendelijk

20% van alle mobiele zoekopdrachten wordt gedaan via spraakzoekopdrachten. Als je site niet goed geoptimaliseerd is voor mobiel, zullen gebruikers snel overstappen naar een andere site. Laat dit niet gebeuren.

Dus, wat zijn de essentiële aspecten van mobiele SEO?

  • Responsief ontwerp
  • Geen opdringerige tussenliggende advertenties
  • Korte laadtijd
  • Gemakkelijke leesbaarheid

Test de mobielvriendelijkheid van je site met Google Lighthouse. Deze tool geeft je een score en biedt tips om je site te optimaliseren voor mobiel en sneller te laten laden.

Verhoog je domeinautoriteit

Nu komt het deel dat je waarschijnlijk het minst leuk vindt. Als algemene regel kiest spraakzoekopdracht het bovenste zoekresultaat voor de gesproken query.

Soms zegt de assistent: “Hier zijn een paar opties” en laat het aan jou over om de SERP te verkennen.

Met andere woorden, als je via spraakzoekopdrachten gehoord wilt worden, moet je website op de eerste pagina van Google staan. Hoe dichter bij de #1 positie, hoe beter.

Zorg voor uitgelichte fragmenten voor je site

Toen we eerder zeiden dat spraakzoekopdrachten het bovenste zoekresultaat kiezen, omvat dat ook Positie 0 (nul).

Nummer één zijn in organische zoekresultaten is niet langer voldoende. Je moet nog hoger mikken. 40,7% van de resultaten van spraakzoekopdrachten komt uit uitgelichte fragmenten.

Als je een FAQ-pagina hebt, heb je al het meeste werk gedaan. Zowel uitgelichte fragmenten als spraakzoekopdrachten geven de voorkeur aan korte, maar bondige, antwoorden op gebruikersvragen.

Eenvoudige taal werkt hier het beste: Onderzoek toont aan dat het gemiddelde Google spraakzoekresultaat is geschreven op een 9e-klas niveau, dus blijf weg van academische taal.

Gebruik Schema Markup

Volgens dezelfde studie van Backlinko lijkt Schema niet veel invloed te hebben op de SEO voor spraakzoekopdrachten.

Echter, andere bronnen raden toch aan om Schema te gebruiken. Dit komt omdat gestructureerde gegevens zoekmachines helpen om het doel van elk element op een pagina te begrijpen – en te selecteren wat relevant is voor de vraag van de gebruiker.

Bovendien is Google bezig met het ontwikkelen van een “speakable” Schema-eigenschap. Deze wordt gebruikt om tekst op je site te markeren die je door de slimme assistent wilt laten lezen.

We verwachten dat Google wil dat Schema een grotere rol gaat spelen in spraakzoekopdrachten. De “speakable” eigenschap is nog in bèta, dus houd de updates in de gaten en bereid je voor om het te implementeren.

Ga interactie aan met gebruikers op Sociale Media

Ja, sociale media zijn ook spraakzoekvriendelijk! Resultaten van spraakzoekopdrachten hebben vaak veel likes en shares van Facebook, Twitter en andere sociale netwerken. Zorg ervoor dat je actieve pagina’s hebt en besteed er veel liefde en zorg aan.

Hoe meer je interactie hebt met gebruikers, hoe meer mensen je later via een virtuele assistent zullen vinden.

Zorg dat je video’s hoog ranken in zoekresultaten

Een informatieve video kan een veel beter antwoord op een gebruikersvraag zijn dan platte tekst. Als je video’s hebt die je gebruikers helpen, zijn deze ook geschikt voor spraakzoekopdrachten. Google kan al delen van de video isoleren die relevant zijn voor de verzoeken van gebruikers, maar je moet eerst zorgen dat je video hoog rankt.

Om je video’s hoog te laten ranken in Google en te verschijnen in spraakzoekopdrachten, heb je nodig:

  • Conversatiegerichte lange-trefwoordzinnen in de titels. Ze hoeven niet identiek te zijn aan de daadwerkelijke vragen van gebruikers, dus je kunt flexibel zijn.
  • Tutorials waarvan de titels beginnen met “Hoe” zijn een uitstekend voorbeeld.
  • Trefwoorden in de beschrijving en het transcript van de video.
  • Een klikbare thumbnail.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *