Geen perfecte formule voor zoekrangschikkingen

Google: Geen perfecte formule voor zoekrangschikkingen

Google ontkracht mythes over rangschikkingsformules en benadrukt het belang van gebruikerservaring boven SEO-trucjes.

In een recente verklaring op sociale media herinnert Google’s Search Liaison eraan dat er geen “perfecte pagina” formule is die websites moeten volgen om goed te scoren in zoekresultaten.

De verklaring begint met:

Vandaag wil ik iets delen over de overtuiging dat er een soort van 'perfecte pagina' formule bestaat die gebruikt moet worden om hoog te scoren in Google Zoeken.

Google

De verklaring gaat verder:

Die is er niet, en niemand zou het gevoel moeten hebben dat ze moeten werken volgens een soort mythische formule. Het is een overtuiging die teruggaat tot zelfs voordat Google populair was.

Jon Doy

Ontkrachten van SEO mythes

Derdepartij-SEO-tools adviseren vaak om pagina’s op specifieke manieren op te bouwen voor succes in zoekmachines. Google stelt echter dat deze tools zoekrangschikkingen niet kunnen voorspellen.

Het advies van deze tools is vaak gebaseerd op het vinden van gemiddelden onder toppagina’s, terwijl Google’s algoritme zowel overeenkomsten als unieke verschillen waardeert.

Advies van derden, zelfs nieuwsartikelen, kan iets suggereren. Het volgen van dergelijk advies garandeert geen toppositie. Bovendien is dergelijke voorspelling en advies vaak gebaseerd op het kijken naar gemiddelden — wat het punt mist dat volledig verschillende en unieke pagina's kunnen en ook slagen in zoekmachines.

Google

In plaats van formules, is Google’s advies om te focussen op behulpzaam en relevant zijn voor gebruikers.

Bijvoorbeeld, als een auteursbio past bij het doel van een pagina voor lezers, voeg het dan toe – maar niet omdat het vermoedelijk de rangschikking zal verbeteren.

De verklaring van de Liaison sluit af met:

Google's belangrijkste advies is om je te richten op dingen die nuttig zijn voor je lezers. Als het bijvoorbeeld zinvol is voor je lezers om een auteursbio bij een artikel te zien (en dat kan!), doe het dan voor hen. Doe het niet omdat je hebt gehoord dat het hebben van een auteursbio je beter laat ranken in Google (dat doet het niet).

 

Zet je lezers en doelgroep op de eerste plaats. Wees behulpzaam voor hen. Als je dit doet, als je dingen doet voor hen, is de kans groter dat je overeenkomt met compleet verschillende signalen die we gebruiken om content te belonen.

Google

Belangrijkste Inzichten

De belangrijkste boodschap van Google is het aannemen van een lezer-gerichte benadering.

Voor degenen die hopen op die ene perfecte blauwdruk voor gegarandeerde rangschikkingen, blijft de boodschap van Google consistent – zo’n formule bestaat niet. Maar content creëren die oprecht zijn doel dient? Dat wordt nog steeds beloond.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *